Masalah guru dalam pengajaran bahasa Arab di sekolah menengah kerajaan di Malaysia

Tesis ini merupakan satu kajian deskriptif tentang masalah guru dalam pengajaran bahasa Arab di Sekolah Menengah Kerajaan di Malaysia. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti masalah dalam pengajaran bahasa Arab di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kelas Aliran Ag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mustafa Che Omar (Author)
Format: Thesis Book
Language:Malay
Subjects:
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02860cam a2200265 7i4500
001 0000047250
005 20191217090000.0
008 040805s2004 my may
040 |a UniSZA 
050 0 0 |a PJ6068.M3 
090 0 0 |a PJ6068.M3   |b M877 2004 
100 0 |a Mustafa Che Omar   |e author  
245 1 0 |a Masalah guru dalam pengajaran bahasa Arab di sekolah menengah kerajaan di Malaysia   |c Mustafa bin Che Omar. 
264 0 |c 2004. 
300 |a xxvi, 490 leaves;   |c 30 cm. 
336 |a text  |2 rdacontent 
337 |a unmediated  |2 rdamedia 
338 |a volume  |2 rdacarrier 
502 |a Thesis (Ph.D) -- Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2004 
520 |a Tesis ini merupakan satu kajian deskriptif tentang masalah guru dalam pengajaran bahasa Arab di Sekolah Menengah Kerajaan di Malaysia. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti masalah dalam pengajaran bahasa Arab di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kelas Aliran Agama berdasarkan persepsi dan pandangan guru bahasa Arab. Masalah yang dikaji merangkumi aspek-aspek pentadbiran dan pengurusan, penguasaan ilmu pengetahuan dan kemahiran, kemahiran mengajar, pemdedahan yang berterusan kepada latihan kemahiran dan sikap guru. Bagi mencapai tujuan tersebut, dua alat kajian telah digunakan iaitu soal selidik dan temu bual. Sampel soal selidik melibatkan 503 orang guru yang mewakili 47.9% daripada keseluruhan guru bahasa Arab seramai 1050 yang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kelas Aliran Agama di 14 negeri. Manakala sampel kajian secara temu bual pula terdiri daripada 93 guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kelas Aliran Agama di 12 negeri. Kajian ini mendapati guru bahasa Arab di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kelas Aliran menghadapi lima aspek masalah yang signifikan. Aspek-aspek masalah tersebut ialah masalah pentadbiran dan pengurusan di peringkat pusat dan sekolah, pendedahan yang berterusan kepada latihan kemahiran, penguasaan ilmu pengetahuan, kemahiran mengajar serta sikap guru. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa masalah-masalah guru bahasa Arab di Malaysia berada pada tahap serius dan memerlukan penyelesaian segera secara tersusun dan komprehensif daripada semua pihak yang berwajib. Walau bagaimanapun kajian-kajian yang berasingan dan terperinci mengenai setiap kategori masalah yang dinyatakan mungkin perlu dilaksanakan untuk menghasilkan penyelesaian yang lebih tepat dan munasabah. 
610 2 0 |a Universiti Kebangsaan Malaysia --   |x Dissertations  
650 0 |a Dissertations, Academic --   |z Malaysia  
650 0 |a Arabic language --   |x Study and teaching (Secondary) --   |z Malaysia  
710 2 |a Universiti Kebangsaan Malaysia  
999 |a 1000099224  |b Thesis  |c Reference  |e Badak Thesis Collection