Penilaian terhadap simulasi berasaskan web (telesimula) dalam topik telekomunikasi di kalangan pelajar universiti

Kajian pendidikan ini bertujuan untuk menilai sama ada laman web TELESfMULA (simulasi berasaskan web) mempunyai aspek-aspek rekabentuk antara muka yang bersesuaian, interaktiviti yang bersesuaian, isi kandungan yang bersesuaian, simulasi yang bersesuaian, mengenalpasti sama ada TELESIMULA memberi ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sufian Mat Deris
Format: Thesis Book
Language:Malay
Subjects:
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian pendidikan ini bertujuan untuk menilai sama ada laman web TELESfMULA (simulasi berasaskan web) mempunyai aspek-aspek rekabentuk antara muka yang bersesuaian, interaktiviti yang bersesuaian, isi kandungan yang bersesuaian, simulasi yang bersesuaian, mengenalpasti sama ada TELESIMULA memberi kesan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar dalam ujian dan mengenalpasti sama ada lerdapatnya hubungan yang signifikan di antara CPA dengan pencapaian pelajar dalam ujian selepas menggunakan TELESIMULA. Borang penilaian laman web dan ujian pencapaian pra-pos digunakan untuk mengumpul data. Responden terdiri daripada 70 orang pelajar semester lima Diploma Bahasa Arab Dengan Pendidikan di Universiti Darul Iman Malaysia, Kampus KUSZA yang mengambil matapelajaran PTM 3112 : Teknologi Maklumat Dalam Pendidikan. Simulasi berasaskan web ini diakses dari alarnat larnan web yang berikut hnp:/lbb.domaindlx.com/lclesimulalwwwsimulaldefault.asp. Keputusan kajian rnendapati responden harnpir berseruju larnam web TELESfMULA mempunyai aspek rekabentuk antararnuka yang bersesurnian (min=3.51), inleraktiviti yang bersesuaian dengan (min= 3.80), isi kandungan yang bersesuaian (min= 3.90) dan simulasi yang bersesuaian (min= 3.70). Hasil kajian juga rnendapati TELESIMULA memberi kesan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar dalam ujian pada a.= 0.05 dan p = 0.000. Namun begitu iiada hubungan yang signifikan diperolehi antara CPA dengan pencapaian pelajar dalam ujian selepas menggunakan TELESIMULA pada a =0.01 (p = 0.836 dan r =0.025)
Physical Description:xiv, 113 leaves; 30 cm.
Bibliography:Includes bibliographical references (p. 75-79)