Permasalahan pengajaran pendidikan Islam peringkat sekolah menengah dalam kalangan pelajar pekak

Kelemahan penguasaan Pendidikan Islam dalam kalangan pelajar pekak merupakan isu yang perlu ditangani secara tepat kerana mereka menghadapi pelbagai masalah pembelajaran. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menerokai aspek keperluan pelajar pekak dalam pembelajaran Pendidikan Islam dan menganalisis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nik Hassan Seman (Author)
Format: Thesis Book
Language:Malay
Subjects:
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03715cam a2200313 7i4500
001 0000093665
005 20200723090000.0
008 170815s2016 my may
040 |a UniSZA 
050 0 0 |a LC903 
090 0 0 |a LC903   |b .N55 2016 
100 0 |a Nik Hassan Seman   |e author  
245 1 0 |a Permasalahan pengajaran pendidikan Islam peringkat sekolah menengah dalam kalangan pelajar pekak   |c Nik Hassan Seman. 
264 0 |c 2016. 
300 |a xxii, 434 leaves:   |b some colour illustrations;   |c 30 cm. 
336 |a text  |2 rdacontent 
337 |a unmediated  |2 rdamedia 
338 |a volume  |2 rdacarrier 
502 |a Thesis (Ijazah Doktor Falsafah) - Universiti Sultan Zainal Abidin, 2016 
504 |a Includes bibliographical references (pages 334-366) 
520 |a Kelemahan penguasaan Pendidikan Islam dalam kalangan pelajar pekak merupakan isu yang perlu ditangani secara tepat kerana mereka menghadapi pelbagai masalah pembelajaran. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menerokai aspek keperluan pelajar pekak dalam pembelajaran Pendidikan Islam dan menganalisis masalah yang dihadapi semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Kajian ini berbentuk kualitatif dan kuantitatif yang dijalankan secara kajian kes melibatkan temu bual dan soal selidik. Responden temu bual se ara indi idu terdiri daripada lima orang guru Pendidikan Islam Pendidikan Khas (GPIPK), tiga orang bekas pelajar pekak (BPP) empat orang guru Penolong Kanan Pendidikan Khas (PKPK) dan dua orang Pakar Pendidikan Khas (PPK). Manakala temu bual secara Diskusi Kumpulan Berfokus (Focused Group Discussion) terdiri daripada dua kumpulan pelajar pekak dari Sekolah Menengah Pendidikan Khas dan Program Pendidikan Khas lntegrasi. Dalam pendekatan kuantitatif, penyelidik telah membina satu set soal selidik dan telah diedar kepada 266 orang pelajar pekak yang dipilih secara persampelan kelompok untuk melihat ciri-ciri keperluan mereka dalam pembelajaran Pendidikan Islam. Data kuantitatif ini dianalisis menggunakan Statistical Package for the Sosial Sciences (SPSS). Model kerangka konseptual yang diguna pakai dalam kajian ini adalah modiftkasi daripada Model Pengajaran dan Pembelajaran Biddle dan Dunkin, Model Pengajaran Berkesan Keller et al. dan Model Keperluan Humanistik. Dapatan menunjukkan pelajar pekak memerlukan motivasi, kaedah pengajaran guru, medium komunikasi dan bahan bantu mengajar (BBM) dalam menghasilkan pengajaran dan pembelajaran berkesan. Dapatan juga menunjukkan pelajar pekak mengbadapi masalah dari segi kemahiran bahasa, ingatan jangka pendek, masalah komunik i motivasi, bahan bantu mengajar (BBM), kod tangan dan silibus. Kajian ini mengetengahkan pelbagai pandangan pakar dalam menghasilkan pengajaran dan pembelajaran berkesan kepada pelajar pekak. Daripada dapatan kajian serta gabungan model praktikal yang ditemui telah menghasilkan penemuan baharu dalam kajian ini iaitu Model Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan Pendidikan Islam (pelajar Pekak) dan Model Keperluan Guru Pendidikan Islam Pendidikan Khas dan Pelajar Pekak dalam Pengajaran Berkesan. Kajian ini merumuskan bahawa pelajar pekak perlu diberi didikan agama yang sempurna agar mereka mampu memaharni Islam dengan lebib tepat dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian. 
610 2 0 |a Universiti Sultan Zainal Abidin --   |x Faculty of Islamic Contemporary Studies  
610 2 0 |a Universiti Sultan Zainal Abidin --   |x Dissertations  
650 0 |a Islamic education --   |z Malaysia  
650 0 |a Deaf students --   |z Malaysia  
650 0 |a Education, secondary --   |z Malaysia  
655 0 |a Dissertations, Academic 
710 2 |a Universiti Sultan Zainal Abidin  
999 |a 1000171888  |b Thesis  |c Reference  |e Badak Archive Collection