Penguasaan hafazan murid kelas aliran agama (KAA) Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Marang Terengganu

Kelas Aliran Agama (KAA) diwujudkan di sekolah menengah kebangsaan bagi memperkasakan budaya menghafaz al-Ouran melalui mata pelajaran kemah iran al-Ouran, Justeru, kajian ini bertujuan memperihalkan persepsi terhadap hafazan, menilai tahap penguasaan hafazan serta menganalisa perkaitan yang signifi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azanol Muda (Author)
Format: Thesis Book
Language:Malay
Subjects:
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03257cam a2200301 7i4500
001 0000093667
005 20200723090000.0
008 170815s2016 my may
040 |a UniSZA 
050 0 0 |a LB1062.6 
090 0 0 |a LB1062.6   |b .A93 2016 
100 0 |a Azanol Muda   |e author  
245 1 0 |a Penguasaan hafazan murid kelas aliran agama (KAA) Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Marang Terengganu   |c Azanol bin Muda. 
264 0 |c 2016. 
300 |a xxi, 208 leaves:   |b some colour illustrations;   |c 30 cm. 
336 |a text  |2 rdacontent 
337 |a unmediated  |2 rdamedia 
338 |a volume  |2 rdacarrier 
502 |a Thesis (Ijazah Sarjana) - Universiti Sultan Zainal Abidin, 2016 
504 |a Includes bibliographical references (pages 194-200) 
520 |a Kelas Aliran Agama (KAA) diwujudkan di sekolah menengah kebangsaan bagi memperkasakan budaya menghafaz al-Ouran melalui mata pelajaran kemah iran al-Ouran, Justeru, kajian ini bertujuan memperihalkan persepsi terhadap hafazan, menilai tahap penguasaan hafazan serta menganalisa perkaitan yang signifikan antara variabel sosio demografi dengan tahap penguasaan hafazan murid KAA sekolah menengah kebangsaan daerah Marang. Seramai 95 orang daripada populasi 127 orang murid sekoJah menengah kebangsaan daerah Marang telah dipilih secara rawak mudah sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan mixed method iaitu mengabungkan pendekatan penyelidikan kualitatif dan kuantitatif. Data dikutip dengan menggunakan teknik temubual berstruktur, temu bual tidak berstruktur dan pemerhatian ikut serta. Uji hafaz turut digunakan bagi mendapatkan hasil kajian yang lebih tepat. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan teknik crosstab dan kolerasi product moment dan seterusnya dibuat interpretasi secara deskriptif dengan menggunakan alat statistik mudah seperti jadual kekerapan, peratusan, dan rajah di mana perlu. Secara keseluruhan, kajian mendapati murid KAA di sekolah menengah kebangsaan daerah Marang beranggapan hafazan al-Ouran adalah rumit dan membebankan. Walau bagaimanapun, tahap penguasaan hafazan mereka berada pada tahap sederhana tinggi (81 %), berbanding tahap rendah (7.4%) dan tahap tinggi (11.6%). Tahap penguasaan tersebut mempunyai perkaitan yang signifikan dengan faktor umur mula mengaji al-Ouran (r + 0.324**, p<0.001 dan minat menghafaz al-Ouran (+ 0.229*, p<O.004). Dapatan ini menampakkan belajar seawal usia dan minat boleh dianggap sebagai antara faktor penyumbang utama kepada peningkatan tahap penguasaan hafazan murid KAA. Oleh yang demikian kedua-dua faktor ini perlu diambil kira dalam usaha pemerkasaan dan penambahbaikan mutu hafazan murid KAA. Hasil kajian juga menunjukkan perlunya satu modul pengajaran dan pembelajaran hafazan yang bersistematik dan lebih efektif di KAA agar dapat melahirkan lebih ramai hafiz dan hafizah yang berkualiti dan berwibawa. 
610 2 0 |a Universiti Sultan Zainal Abidin --   |x Faculty of Islamic Contemporary Studies  
610 2 0 |a Universiti Sultan Zainal Abidin --   |x Dissertations  
650 0 |a Memory --   |z Malaysia --   |z Terengganu  
650 0 |a Qur'an  
655 0 |a Dissertations, Academic 
710 2 |a Universiti Sultan Zainal Abidin  
999 |a 1000171886  |b Thesis  |c Reference  |e Badak Archive Collection