Model kreativiti pengajaran matematik bagi sekolah menengah kebangsaan agama di Malaysia
Kreativiti pengajaran matematik adalah satu proses pengajaran yang unik dan tidak terhad kepada penyelesaian masalah yang melibatkan cabaran kognitifbertahap tinggi, tetapi memberi peluang kepada pelajar untuk meneroka dan mencari perkaitan dalam pelajaran matematik itu dengan sendiri Pembelajaran a...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis Book |
Language: | Malay |
Subjects: | |
Tags: |
Add Tag
study
1
|
Summary: | Kreativiti pengajaran matematik adalah satu proses pengajaran yang unik dan tidak terhad kepada penyelesaian masalah yang melibatkan cabaran kognitifbertahap tinggi, tetapi memberi peluang kepada pelajar untuk meneroka dan mencari perkaitan dalam pelajaran matematik itu dengan sendiri Pembelajaran abad ke-21 memerlukan guru tampil dengan pelbagai kemahiran bagi menjadikan pendidikan terus relevan. Dunia tanpa sempadan memerlukan teknologi maklumat (lCT) menjadi pengupaya kepada kreativiti guru Namun amalan ini masih kurang dititikberatkan da\am kalangan guru matematik. Oleh hal itu, kajian dijalankan bagi membangun model kreativiti dalam pengajaran matematik berasaskan kecekapan, personaliti, dorongan kreativiti dan transfonllasi IC'T. Sampel kajian terdiri daripada 252 orang guru matematik di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif berbentuk tinjauan. lnstrumen berbentuk soal selidik digunakan bagi mendapatkan rnaklumat kajian. Proses analisis data dijalankan melalui aplikasi Statistic Package/or the sosial Ver. 22 (SPSS 22). Untuk prosedur analisis deskriptif, Structural Equatioll Modelillg- Partial Least Square 3.0 (SEM-PLS) digunakan untuk menguji kesahan pemboleh ubah kajian seterusnya membangunkan dan menguji hipotesis model kreativiti dalam pengajaran matematik. Berdasarkan hasil anal isis data, kajian mendapati bahawa dorongan kreativiti dan transfonnasi l CT mempunyai hubungan positif yang signifikan terhadap kreativiti dalam pengajaran Matematik. Kajian ini mendapati bahawa pembolehubah penentu dalam mempengaruhi kreativiti pengajaran Matematik adalah transfonllasi lCT dan dorongan kreativiti. Selain itu, kajian ini juga menemukan bahawa transformasi lCT berperanan sebagai pembolehubah penyederhana yang positif dan signif,kan dalam hubungan di antara kecekapan dan kreativiti dalam pengajaran matematik. Kekangan masa merupakan faktor dominan yang membataskan kreativiti dalam pengajaran. Kajian ini memberi implikasi kepada pihak yang terlibat di sekolah dan institusi pendidikan guru agar l1lemberi perhatian sewajarnya terhadap elemen yang menjadi teras kepada kreativiti dalam pengajaran. Model Kreativiti dalam Pengajaran Matematik Berasaskan Kecekapan, Personaliti, Dorongan Kreativiti dan Transformasi lCT boleh dijadikan asas kepada amalan kreativiti dalam pengajaran guru matematik. |
---|---|
Physical Description: | xv, 254 leaves: illustrations (some colour); 30 cm. |
Bibliography: | Includes bibliographical references (p. 218-229) |