Kajian keberkesanan tandas awam terhadap kepuasan pengguna (kes kajian: Jln. TAR, Hentian Jejantas Sg. Buloh dan Giant Shah Alam) / Khadijah Jamal

Tandas awam merupakan satu kemudahan awam yang perlu ada dalam sesebuah bangunan atau premis perniagaan. Namun kita sering mendapati kebanyakan tandas awam berada dalam keadaan yang kurang memuaskan, kotor dan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan. Kabinet sendiri tidak berpuas hati terhadap keb...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Jamal, Khadijah
格式: Thesis
語言:English
出版: 2003
主題:
在線閱讀:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/41312/1/41312.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Tandas awam merupakan satu kemudahan awam yang perlu ada dalam sesebuah bangunan atau premis perniagaan. Namun kita sering mendapati kebanyakan tandas awam berada dalam keadaan yang kurang memuaskan, kotor dan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan. Kabinet sendiri tidak berpuas hati terhadap kebersihan tandas awam di seluruh negara yang sentiasa berada dalam keadaan kotor akibat sikap tidak bertanggungjawab penggunanya. Walaupun pelbagai langkah telah diambil, namun masalah ini terus berlarutan. Menyedari kepentingan tersebut, satu kajian telah dijalankan ke atas tandas di Jalan TAR, Hentian Jejantas Sg.Buloh dan Giant Shah Alam untuk mengenalpasti sejauhmana keberkesanan penyediaan tandas awam terhadap kepuasan pengguna. Penemuan kajian mendapati bahawa masih terdapat tandas yang tidak mengikut garis panduan rekabentuk yang telah ditetapkan. Pihak yang berkenaan harus mengambil serius masalah ini dengan memastikan ianya dipatuhi. Ini bagi memperolehi rekabentuk yang bersesuaian dengan kehendak pengguna dan membolehkan kaedah ‘maintenance free’ dipraktikkan.