Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum

Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan PSE di sekolah-sekolah menengah di negeri Perak Darul Ridzuan ini telah dijalankan ke atas 53 buah sekolah menengah. Guru-guru penyelaras PSS telah menjadi respondennya melalui tinjauan. Pemerhatian dan temubual dijalankan di 10 buah sekolah. Objektif kaji...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maasum, Md. Salehuddin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60802/1/60802.PDF
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uitm-ir.60802
record_format uketd_dc
spelling my-uitm-ir.608022022-06-02T08:01:16Z Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum 2001-10 Maasum, Md. Salehuddin Library Science. Information Science School libraries Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan PSE di sekolah-sekolah menengah di negeri Perak Darul Ridzuan ini telah dijalankan ke atas 53 buah sekolah menengah. Guru-guru penyelaras PSS telah menjadi respondennya melalui tinjauan. Pemerhatian dan temubual dijalankan di 10 buah sekolah. Objektif kajian ini ialah : 1) untuk mengetahui kepentingan PSE, 2) meninjau persediaan yang dibuat di sekolah, 3) sejauh mana pelaksanaan telah dilakukan, 4) masalah­ masalah yang dihadapi, 5) cadangan-cadangan yang diberi, dan 6) menentukan kategori PSE. Kajian yang dijalankan meliputi konsep PSE, kemudahan fizikal, kewangan, perkakasan dan perisian, pengurusan, perkhidmatan, penggunaan dan juga aspek keselamatan. Maklumbalas yang didapati telah dianalisa dengan menggunakan 'SPSS 7.5 for Windows'. Dapatan yang dirumus boleh menjadi rujukan kepada pihak PSS, sekolah, PKG, PSPN, BTP dan agensi-agensi lain untuk merealisasikan penubuhan PSE. Sebagai kesimpulan, didapati 15.1% (18) buah PSS tidak melaksanakan,PSE, 52.83% (28) sekolah dikategorikan berada pada di tahap perancangan awal, 47.16% (25) sekolah di tahap perancangan akhir, 49.05% (26) sekolah di tahap pelaksanaan pasif dan 9.43% (5) sekolah di tahap pelaksanaan aktif. Dengan pengurusan yang baik, dan mendapat sokongan dari semua pihak, PSE akan berjaya dilaksanakan di semua sekolah di negara ini. 2001-10 Thesis https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60802/ https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60802/1/60802.PDF text en public masters Universiti Teknologi MARA (Kampus Puncak Perdana) Faculty of Information Management Mohd Nadzar, Fuziah
institution Universiti Teknologi MARA
collection UiTM Institutional Repository
language English
advisor Mohd Nadzar, Fuziah
topic Library Science
Information Science
School libraries
spellingShingle Library Science
Information Science
School libraries
Maasum, Md. Salehuddin
Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum
description Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan PSE di sekolah-sekolah menengah di negeri Perak Darul Ridzuan ini telah dijalankan ke atas 53 buah sekolah menengah. Guru-guru penyelaras PSS telah menjadi respondennya melalui tinjauan. Pemerhatian dan temubual dijalankan di 10 buah sekolah. Objektif kajian ini ialah : 1) untuk mengetahui kepentingan PSE, 2) meninjau persediaan yang dibuat di sekolah, 3) sejauh mana pelaksanaan telah dilakukan, 4) masalah­ masalah yang dihadapi, 5) cadangan-cadangan yang diberi, dan 6) menentukan kategori PSE. Kajian yang dijalankan meliputi konsep PSE, kemudahan fizikal, kewangan, perkakasan dan perisian, pengurusan, perkhidmatan, penggunaan dan juga aspek keselamatan. Maklumbalas yang didapati telah dianalisa dengan menggunakan 'SPSS 7.5 for Windows'. Dapatan yang dirumus boleh menjadi rujukan kepada pihak PSS, sekolah, PKG, PSPN, BTP dan agensi-agensi lain untuk merealisasikan penubuhan PSE. Sebagai kesimpulan, didapati 15.1% (18) buah PSS tidak melaksanakan,PSE, 52.83% (28) sekolah dikategorikan berada pada di tahap perancangan awal, 47.16% (25) sekolah di tahap perancangan akhir, 49.05% (26) sekolah di tahap pelaksanaan pasif dan 9.43% (5) sekolah di tahap pelaksanaan aktif. Dengan pengurusan yang baik, dan mendapat sokongan dari semua pihak, PSE akan berjaya dilaksanakan di semua sekolah di negara ini.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Maasum, Md. Salehuddin
author_facet Maasum, Md. Salehuddin
author_sort Maasum, Md. Salehuddin
title Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum
title_short Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum
title_full Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum
title_fullStr Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum
title_full_unstemmed Kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di Sekolah-sekolah Menengah Negeri Perak Darul Ridzuan / Md. Salehuddin Hj. Maasum
title_sort kajian terhadap perancangan dan pelaksanaan pusat sumber elektronik di sekolah-sekolah menengah negeri perak darul ridzuan / md. salehuddin hj. maasum
granting_institution Universiti Teknologi MARA (Kampus Puncak Perdana)
granting_department Faculty of Information Management
publishDate 2001
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60802/1/60802.PDF
_version_ 1783735173068619776