Analisis praktis kaedah halaqah dalam pendidikan di Institusi Pengajian Pondok Negeri Kelantan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin

Kaedah halaqah dalam pendidikan Islam masih dipraktikkan di institusi pengajian pondok negeri Kelantan sehingga kini. la kekal bertahan kerana masyarakat masih mempercayai bahawa sistem pendidikan pondok berupaya untuk membentuk kekuatan insaniah di dalam diri pelajar. Namun, terdapat pandangan sist...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zainal Abidin, Mohd Zahirwan Halim
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68809/1/68809.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kaedah halaqah dalam pendidikan Islam masih dipraktikkan di institusi pengajian pondok negeri Kelantan sehingga kini. la kekal bertahan kerana masyarakat masih mempercayai bahawa sistem pendidikan pondok berupaya untuk membentuk kekuatan insaniah di dalam diri pelajar. Namun, terdapat pandangan sistem pengajian dan kaedah pendidikan tradisional dalam pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian pondok perlu ditransformasi bersesuaian dengan tuntutan globalisasi pendidikan semasa. Kaedah halaqah bercorak pengajian sehala melalui syarahan sepenuhnya serta statik perlu dinilai keberkesanannya dalam aspek-aspek tertentu. Justeru, objektif kajian ialah untuk mengkaji kaedah halaqah dalam aspek praktis, keberkesanan dan penambahbaikan terhadap kaedah ini di institusi pengajian pondok negeri Kelantan. Kajian ini menggunakan rekabentuk Kaedah Gabungan (Mixed Methode) yang dicadangkan oleh Creswell dan Clerk (2011) iaitu data-data diperolehi melalui sumber kualitatif (temubual, pemerhatian -dan dokumen) digabungkan dengan dapatan data soal selidik responden dalam populasi yang telah ditentukan di Pondok Lubuk Tapah, Pondok Pasir Tumbuh dan Pondok Sungai Durian di negeri Kelantan. Dapatan kajian menunjukkan kaedah halaqah masih releven dilaksanakan dan memberi kesan positif dalam aspek minat, kefahaman, fokus dan adab para pelajar pondok. Selain itu, beberapa penambahbaikan juga telah disyorkan oleh para informan dengan syarat kaedah halaqah dikekalkan sebagai salah satu kaedah utama dalam sistem pengajian pondok. Dapatan kuantitatif pula telah menyokong data kualitatif dengan keseluruhan analisis mencapai keputusan keseluruhan yang tinggi dan sederhana sama ada di kalangan guru pondok atau pelajar pondok. Analisis praktis mencapai keputusan (M=4.58) di kalangan guru pondok dan (M=4.39) di kalangan pelajar pondok, analisis keberkesanan berkaitan minat (M=4.06) di kalangan guru pondok serta (M=4.07) di kalangan pelajar pondok, aspek kefahaman (M=4.20) di kalangan guru pondok dan (M=4.55) di kalangan pelajar pondok, aspek fokus (M=4.47) di kalangan guru pondok sementara di kalangan pelajar pondok pula berada pada tahap sederhana (M=3.38), aspek adab (M=4.31) di kalangan guru pondok manakala (M=3.42) di kalangan pelajar pondok dan yang terakhir berkaitan penambahbaikan kaedah halaqah di pondok (M=4.45) di kalangan guru pondok serta (M=3.93) di kalangan pelajar pondok. Hasil kajian membuktikan kaedah halaqah memberi kesan yang positif dalam aspek pengajaran dan pembelajaran dengan penambahbaikan terhadap teknik pengajaran. Suasana pembelajaran juga menyeronokkan dan dapat memacu sistem pendidikan pondok ke arah yang lebih cemerlang. Kajian ini juga dapat membuka ruang kepada kajian lanjutan dalam aspek yang lebih khusus merangkumi kualiti pengurusan, pelan pengajian, kurikulum yang memenuhi keperluan semasa, penerusan pengajian pelajar serta lapangan kerjaya.