Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila

Surau sekolah bukan sahaja sebagai tempat untuk melakukan ibadah tetapi juga sebagai salah satu tempat pembelajaran dan pemudah caraan yang terdapat di sekolah rendah. Malah Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencadangkan supaya surau sekolah berfungsi sebagai pusat seh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kila, Nor Liza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/75994/1/75994.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uitm-ir.75994
record_format uketd_dc
spelling my-uitm-ir.759942023-05-09T08:06:19Z Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila 2022 Kila, Nor Liza Mosques. Monasteries Study and teaching. Research Surau sekolah bukan sahaja sebagai tempat untuk melakukan ibadah tetapi juga sebagai salah satu tempat pembelajaran dan pemudah caraan yang terdapat di sekolah rendah. Malah Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencadangkan supaya surau sekolah berfungsi sebagai pusat sehenti (one stop center ) dalam Majlis Anugerah Surau Imarah Sekolah-Sekolah KPM 2018. Ia merupakan salah satu tempat yang perlu disediakan oleh pihak sekolah sebagai satu kemudahan asas di setiap sekolah yang mempunyai lebih daripada 15 orang murid Islam mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh KPM. Justeru, kajian ini telah dijalankan untuk mengenal pasti tahap prasarana fizikal dan ergonomik. Di samping itu untuk melihat tahap penggunaan surau dalam bidang PDPc dan juga bidang Ibadah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang telah dijalankan ke atas 186 guru Pendidikan Islam di bawah pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah Petaling Utama dengan mengedarkan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data. Setiap data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan tahap prasarana fizikal dan ergonomik berada di tahap tinggi, manakala tahap penggunaan dalam PDPc dan ibadah juga berada pada tahap tinggi. Hasil dapatan daripada analisis inferens dengan menggunakan one way ANOVA pula telah didapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap prasarana dan tahap penggunaan dengan zon sekolah pada aras (p<0.05), manakala tidak wujud perbezaan pada aras(p<0.05) antara tahap prasarana dan tahap penggunaan berdasarkan pengalaman mengajar guru Pendidikan Islam. Sebagai rumusannya kajian ini mendapati prasarana surau sekolah berada dalam keadaan baik dan masih boleh dibuat penambahan untuk menjadikan kelengkapan yang lebih baik. 2022 Thesis https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/75994/ https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/75994/1/75994.pdf text en public masters Universiti Teknologi MARA (UiTM) Akademi Pengajian Islam Kontemporari Abd Rahim, Syuhaida Idha
institution Universiti Teknologi MARA
collection UiTM Institutional Repository
language English
advisor Abd Rahim, Syuhaida Idha
topic Mosques
Monasteries
Mosques
Monasteries
spellingShingle Mosques
Monasteries
Mosques
Monasteries
Kila, Nor Liza
Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila
description Surau sekolah bukan sahaja sebagai tempat untuk melakukan ibadah tetapi juga sebagai salah satu tempat pembelajaran dan pemudah caraan yang terdapat di sekolah rendah. Malah Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencadangkan supaya surau sekolah berfungsi sebagai pusat sehenti (one stop center ) dalam Majlis Anugerah Surau Imarah Sekolah-Sekolah KPM 2018. Ia merupakan salah satu tempat yang perlu disediakan oleh pihak sekolah sebagai satu kemudahan asas di setiap sekolah yang mempunyai lebih daripada 15 orang murid Islam mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh KPM. Justeru, kajian ini telah dijalankan untuk mengenal pasti tahap prasarana fizikal dan ergonomik. Di samping itu untuk melihat tahap penggunaan surau dalam bidang PDPc dan juga bidang Ibadah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang telah dijalankan ke atas 186 guru Pendidikan Islam di bawah pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah Petaling Utama dengan mengedarkan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data. Setiap data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan tahap prasarana fizikal dan ergonomik berada di tahap tinggi, manakala tahap penggunaan dalam PDPc dan ibadah juga berada pada tahap tinggi. Hasil dapatan daripada analisis inferens dengan menggunakan one way ANOVA pula telah didapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap prasarana dan tahap penggunaan dengan zon sekolah pada aras (p<0.05), manakala tidak wujud perbezaan pada aras(p<0.05) antara tahap prasarana dan tahap penggunaan berdasarkan pengalaman mengajar guru Pendidikan Islam. Sebagai rumusannya kajian ini mendapati prasarana surau sekolah berada dalam keadaan baik dan masih boleh dibuat penambahan untuk menjadikan kelengkapan yang lebih baik.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Kila, Nor Liza
author_facet Kila, Nor Liza
author_sort Kila, Nor Liza
title Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila
title_short Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila
title_full Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila
title_fullStr Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila
title_full_unstemmed Surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah Daerah Petaling Utama / Nor Liza Kila
title_sort surau sekolah sebagai medium pelaksanaan pembelajaran dan pemudahcaraan mata pelajaran pendidikan islam di sekolah rendah daerah petaling utama / nor liza kila
granting_institution Universiti Teknologi MARA (UiTM)
granting_department Akademi Pengajian Islam Kontemporari
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/75994/1/75994.pdf
_version_ 1783736094705057792