Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang

Kajian ini dijalankan untuk membangunkan Modul Transformasi Kepimpinan Diri Pelajar Luar Kampus (TKDPLK) dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Pahang (UMP), menentukan kesahan kandungan modul dan kebolehpercayaan instrument kajian. Kajian awal telah dilakukan ke atas tujuh buah rumah pelajar ya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Ain Fatehah, Baharuddin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30054/1/Pembangunan%20modul%20transformasi%20kepimpinan%20diri%20pelajar%20luar%20kampus.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ump-ir.30054
record_format uketd_dc
spelling my-ump-ir.300542020-11-30T06:36:09Z Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang 2019-08 Nurul Ain Fatehah, Baharuddin HQ The family. Marriage. Woman LC Special aspects of education Kajian ini dijalankan untuk membangunkan Modul Transformasi Kepimpinan Diri Pelajar Luar Kampus (TKDPLK) dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Pahang (UMP), menentukan kesahan kandungan modul dan kebolehpercayaan instrument kajian. Kajian awal telah dilakukan ke atas tujuh buah rumah pelajar yang tinggal di luar kampus sekitar Gambang melalui pemerhatian tidak langsung dan temu bual semistruktur. Hasil dapatan, empat masalah utama yang dihadapi oleh para pelajar antaranya masalah hubungan dengan Pencipta, pengurusan diri, hubungan sosial dengan rakan serumah dan kepimpinan pengurusan kediaman. Melalui dapatan kajian awal ini, penyelidik telah membangunkan Modul TKDPLK berteraskan Model Pembangunan Perubahan Diri Secara Holistik Afzamiman (2012). Reka bentuk modul pula, berpandukan Model Pembangunan Modul Sidek (2003). Dalam usaha menentukan kesahan kandungan modul, lima orang pakar dari Pusat Bahasa Moden dan Sains Kemanusiaan (PBMSK) telah terlibat dan tiga orang pakar menentukan kesahan instrumen. Hasil dapatan menunjukkan kandungan modul yang dibangunkan mempunyai nilai kesahan yang tinggi iaitu 78%. Berdasarkan Formula Pengiraan Kesahan Kandungan Modul Sidek dan Jamaludin (2005), peratusan yang melebihi 70% membuktikan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan kandungan yang baik. Bagi menentukan kebolehpercayaan instrumen kajian pula, pelajar luar kampus semester dua telah terlibat. Seramai 30 orang pelajar telah menjawab borang soal selidik dan 7 orang pelajar menjalani temubual bagi menyokong isi kandungan modul yang dihasilkan. Hasil dapatan nilai Alpha Cronbach secara keseluruhan adalah 0.86 menunjukkan instrumen kajian dipercayai dan boleh digunakan oleh para pelajar. Malah hasil temu bual bersama pelajar pula menunjukkan masalah utama yang dibelenggu mereka adalah hubungan dengan Pencipta, masalah pengurusan diri, hubungan sosial dengan rakan serumah dan pengurusan kediaman. Ini menunjukkan isi kandungan modul yang dihasilkan menepati masalah yang dihadapi oleh pelajar luar kampus. Oleh itu, Modul TKDPLK dan instrumen yang telah dibangunkan boleh digunakan untuk melatih transformasi diri pelajar luar kampus. Kajian selanjutnya boleh dijalankan untuk menguji keberkesanan modul dan instrumen yang telahdibangunkan. 2019-08 Thesis http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30054/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30054/1/Pembangunan%20modul%20transformasi%20kepimpinan%20diri%20pelajar%20luar%20kampus.pdf pdf en public masters Universiti Malaysia Pahang Centre for Modern Languages and Human Sciences
institution Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
collection UMPSA Institutional Repository
language English
topic HQ The family
Marriage
Woman
LC Special aspects of education
spellingShingle HQ The family
Marriage
Woman
LC Special aspects of education
Nurul Ain Fatehah, Baharuddin
Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang
description Kajian ini dijalankan untuk membangunkan Modul Transformasi Kepimpinan Diri Pelajar Luar Kampus (TKDPLK) dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Pahang (UMP), menentukan kesahan kandungan modul dan kebolehpercayaan instrument kajian. Kajian awal telah dilakukan ke atas tujuh buah rumah pelajar yang tinggal di luar kampus sekitar Gambang melalui pemerhatian tidak langsung dan temu bual semistruktur. Hasil dapatan, empat masalah utama yang dihadapi oleh para pelajar antaranya masalah hubungan dengan Pencipta, pengurusan diri, hubungan sosial dengan rakan serumah dan kepimpinan pengurusan kediaman. Melalui dapatan kajian awal ini, penyelidik telah membangunkan Modul TKDPLK berteraskan Model Pembangunan Perubahan Diri Secara Holistik Afzamiman (2012). Reka bentuk modul pula, berpandukan Model Pembangunan Modul Sidek (2003). Dalam usaha menentukan kesahan kandungan modul, lima orang pakar dari Pusat Bahasa Moden dan Sains Kemanusiaan (PBMSK) telah terlibat dan tiga orang pakar menentukan kesahan instrumen. Hasil dapatan menunjukkan kandungan modul yang dibangunkan mempunyai nilai kesahan yang tinggi iaitu 78%. Berdasarkan Formula Pengiraan Kesahan Kandungan Modul Sidek dan Jamaludin (2005), peratusan yang melebihi 70% membuktikan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan kandungan yang baik. Bagi menentukan kebolehpercayaan instrumen kajian pula, pelajar luar kampus semester dua telah terlibat. Seramai 30 orang pelajar telah menjawab borang soal selidik dan 7 orang pelajar menjalani temubual bagi menyokong isi kandungan modul yang dihasilkan. Hasil dapatan nilai Alpha Cronbach secara keseluruhan adalah 0.86 menunjukkan instrumen kajian dipercayai dan boleh digunakan oleh para pelajar. Malah hasil temu bual bersama pelajar pula menunjukkan masalah utama yang dibelenggu mereka adalah hubungan dengan Pencipta, masalah pengurusan diri, hubungan sosial dengan rakan serumah dan pengurusan kediaman. Ini menunjukkan isi kandungan modul yang dihasilkan menepati masalah yang dihadapi oleh pelajar luar kampus. Oleh itu, Modul TKDPLK dan instrumen yang telah dibangunkan boleh digunakan untuk melatih transformasi diri pelajar luar kampus. Kajian selanjutnya boleh dijalankan untuk menguji keberkesanan modul dan instrumen yang telahdibangunkan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Nurul Ain Fatehah, Baharuddin
author_facet Nurul Ain Fatehah, Baharuddin
author_sort Nurul Ain Fatehah, Baharuddin
title Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang
title_short Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang
title_full Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang
title_fullStr Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang
title_full_unstemmed Pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (TKDPLK) Universiti Malaysia Pahang
title_sort pembangunan modul transformasi kepimpinan diri pelajar luar kampus (tkdplk) universiti malaysia pahang
granting_institution Universiti Malaysia Pahang
granting_department Centre for Modern Languages and Human Sciences
publishDate 2019
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30054/1/Pembangunan%20modul%20transformasi%20kepimpinan%20diri%20pelajar%20luar%20kampus.pdf
_version_ 1783732134314246144