Hubungan kempipinan distributif terhad terhadap efikasi kendiri dan kolektif warga kerja dalam pentadbiran di sekolah-sekolah orang asli daerah Rompin dan Pekan, Pahang

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan Kepimpinan Distributif yang diamalkan oleh kalangan pihak pentadbir di sekolah-sekolah Orang Asli etnik Jakun di daerah Rompin dan Pekan, Pahang dalam konteks pengurusan organisasi kokurikulum terhadap efikasi kendiri dan efikasi kolektif pihak pentadbir d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zainul Abidin, Zakaria
Format: Thesis
Language:English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/41515/1/ir.MOHD%20ZAINUL%20ABIDIN%20BIN%20ZAKARIA_MPG19001.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan Kepimpinan Distributif yang diamalkan oleh kalangan pihak pentadbir di sekolah-sekolah Orang Asli etnik Jakun di daerah Rompin dan Pekan, Pahang dalam konteks pengurusan organisasi kokurikulum terhadap efikasi kendiri dan efikasi kolektif pihak pentadbir dan guru-guru pelaksana. Sekolah-sekolah kajian yang majoriti muridnya terdiri daripada Orang Asli etnik Jakun dipilih memandangkan etnik Jakun ini merupakan etnik yang terbesar menetap di daerah Rompin dan Pekan, Pahang. Sehubungan itu, kajian ini berfokus kepada bagaimana usaha pihak pentadbiran sekolah dalam mengaplikasikan pendekatan kepimpinan distributif yang mampu memacu komitmen, efikasi serta menggembleng kepakaran guru-guru pelaksana agar dapat merancang serta melaksanakan program kokurikulum yang menarik serta terancang bagi membantu menarik minat pelajar Orang Asli etnik Jakun untuk hadir ke sekolah. Kajian ini bersifat kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif (temu bual). Seramai 21 orang responden kajian yang terlibat iaitu terdiri daripada pihak pentadbir dan Setiausaha Sukan dan Kokurikulum. Dapatan temu bual telah dianalisis menggunakan perisian ATLAS.ti9 dan juga secara manual. Dapatan penyelidikan ini telah memberi satu penambahbaikan terhadap kajian iaitu pemimpin di sekolah perlu mengamalkan kepimpinan pelbagai corak mengikut situasi yang wujud dalam sesebuah organisasi. Selain itu, agihan tugas dan penurunan kuasa harus dilakukan oleh pemimpin sekolah kepada guru bawahan. Seseorang pemimpin juga harus memahami berkaitan budaya setempat sebelum memperkenalkan budaya baharu di sekolah. Melalui amalan kepimpinan distributif ini, efikasi kendiri dan kolektif pihak pentadbir dan guru-guru dapat ditingkatkan serta dapat mengatasi masalah ponteng sekolah dan keciciran dalam pendidikan. Sumbangan terhadap teori dalam kajian ini ialah seseorang pemimpin haruslah menggabungkan pelbagai bentuk kepimpinan mengikut situasi yang wujud. Selain itu, dalam mengubah budaya sekolah, seseorang Guru Besar haruslah melihat kesesuaian budaya setempat dan budaya masyarakat Orang Asli supaya tiada penolakan daripada para pengikutnya. Walaupun perkongsian kuasa amat disarankan dalam bentuk kepimpinan distributif, namun limitasi mestilah dihadkan supaya tiada pelanggaran terhadap dasar-dasar dan peraturan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).