Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah

Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenal pasti masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah mengikut Persepsi Guru Kelas Tingkatan Di Sekolah Menengah Dalam Daerah Tawau. Kajian ini lebih bertumpu dengan mengenal pasti sama ada terdapat perbezaan masalah disip...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Datu Iskandar Datu Ismail
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10711/1/mt0000000576.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenal pasti masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah mengikut Persepsi Guru Kelas Tingkatan Di Sekolah Menengah Dalam Daerah Tawau. Kajian ini lebih bertumpu dengan mengenal pasti sama ada terdapat perbezaan masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah dengan berdasarkan kepada faktor demografi guru iaitu peringkat sekolah (menengah rendah) dan tingkatan (tingkatan 1 hingga tingkatan 5). Seterusnya kajian ini juga ingin mengenal pasti sarna ada terdapat hubungan terhadap 6 sub skala yang wujud yang berkaitan dengan masalah tingkah laku pelajar iaitu agresif, mengganggu, kemudah alihan perhatian, berkelakuan tidak matang, gangguan dalam hubungan rakan sedarjah dan penarikan diri. Seramai 243 guru kelas tingkatan (tingkatan 1 hingga tingkatan 5) telah dipilih sebagai respond en untuk rnenjawab satu set soal selidik. Analisis statistik dan analisis kolerasi telah digunakan dalam kajian ini. Keputusan kajian ini ialah tidak terdapat perbezaan persepsi guru menengah atas dengan guru menengah rendah yang berkaitan dengan masalah disiplin dalam bilik darjah. Selain itu, terdapat perbezaan persepsi antara guru tingkatan rnengenai masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah. Seterusnya, menunjukkan bahawa keenarn-enam sub sekala masalah tingkah laku pelajar iaitu tingkah laku agresif, tingkah laku mengganggu, tingkah laku kemudah alihan, tingkah laku berkelakuan tidak matang, tingkah laku gangguan rakan sebaya dan tingkah laku penarikan diri mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan wujudnya masalah disiplin dalam bilik darjah.