Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah
Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenal pasti masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah mengikut Persepsi Guru Kelas Tingkatan Di Sekolah Menengah Dalam Daerah Tawau. Kajian ini lebih bertumpu dengan mengenal pasti sama ada terdapat perbezaan masalah disip...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10711/1/mt0000000576.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.10711 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.107112017-11-06T08:53:48Z Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah 2013 Datu Iskandar Datu Ismail LC Special aspects of education Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenal pasti masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah mengikut Persepsi Guru Kelas Tingkatan Di Sekolah Menengah Dalam Daerah Tawau. Kajian ini lebih bertumpu dengan mengenal pasti sama ada terdapat perbezaan masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah dengan berdasarkan kepada faktor demografi guru iaitu peringkat sekolah (menengah rendah) dan tingkatan (tingkatan 1 hingga tingkatan 5). Seterusnya kajian ini juga ingin mengenal pasti sarna ada terdapat hubungan terhadap 6 sub skala yang wujud yang berkaitan dengan masalah tingkah laku pelajar iaitu agresif, mengganggu, kemudah alihan perhatian, berkelakuan tidak matang, gangguan dalam hubungan rakan sedarjah dan penarikan diri. Seramai 243 guru kelas tingkatan (tingkatan 1 hingga tingkatan 5) telah dipilih sebagai respond en untuk rnenjawab satu set soal selidik. Analisis statistik dan analisis kolerasi telah digunakan dalam kajian ini. Keputusan kajian ini ialah tidak terdapat perbezaan persepsi guru menengah atas dengan guru menengah rendah yang berkaitan dengan masalah disiplin dalam bilik darjah. Selain itu, terdapat perbezaan persepsi antara guru tingkatan rnengenai masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah. Seterusnya, menunjukkan bahawa keenarn-enam sub sekala masalah tingkah laku pelajar iaitu tingkah laku agresif, tingkah laku mengganggu, tingkah laku kemudah alihan, tingkah laku berkelakuan tidak matang, tingkah laku gangguan rakan sebaya dan tingkah laku penarikan diri mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan wujudnya masalah disiplin dalam bilik darjah. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10711/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10711/1/mt0000000576.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah school of Education and social development |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Datu Iskandar Datu Ismail Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah |
description |
Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenal pasti masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah mengikut Persepsi Guru Kelas Tingkatan Di Sekolah Menengah Dalam Daerah Tawau. Kajian ini lebih bertumpu dengan mengenal pasti sama ada terdapat perbezaan masalah disiplin dan masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah dengan berdasarkan kepada faktor demografi guru iaitu peringkat sekolah (menengah rendah) dan tingkatan (tingkatan 1 hingga tingkatan 5). Seterusnya kajian ini juga ingin mengenal pasti sarna ada terdapat hubungan terhadap 6 sub skala yang wujud yang berkaitan dengan masalah tingkah laku pelajar iaitu agresif, mengganggu, kemudah alihan perhatian, berkelakuan tidak matang, gangguan dalam hubungan rakan sedarjah dan penarikan diri. Seramai 243 guru kelas tingkatan (tingkatan 1 hingga tingkatan 5) telah dipilih sebagai respond en untuk rnenjawab satu set soal selidik. Analisis statistik dan analisis kolerasi telah digunakan dalam kajian ini. Keputusan kajian ini ialah tidak terdapat perbezaan persepsi guru menengah atas dengan guru menengah rendah yang berkaitan dengan masalah disiplin dalam bilik darjah. Selain itu, terdapat perbezaan persepsi antara guru tingkatan rnengenai masalah tingkah laku pelajar dalam bilik darjah. Seterusnya, menunjukkan bahawa keenarn-enam sub sekala masalah tingkah laku pelajar iaitu tingkah laku agresif, tingkah laku mengganggu, tingkah laku kemudah alihan, tingkah laku berkelakuan tidak matang, tingkah laku gangguan rakan sebaya dan tingkah laku penarikan diri mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan wujudnya masalah disiplin dalam bilik darjah. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Datu Iskandar Datu Ismail |
author_facet |
Datu Iskandar Datu Ismail |
author_sort |
Datu Iskandar Datu Ismail |
title |
Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah |
title_short |
Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah |
title_full |
Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah |
title_fullStr |
Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah |
title_full_unstemmed |
Persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah Tawau, Sabah |
title_sort |
persepsi guru terhadap masalah disiplin dan tingkah laku pelajar dalam bilik darlah sekolah menengah kebangsaan daerah tawau, sabah |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
school of Education and social development |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10711/1/mt0000000576.pdf |
_version_ |
1747836414209294336 |