Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1

Kajian ini membincangkan bagaimana penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. Sampel kajian terdiri daripada 140 orang pelajar tingkatan satu (58 lelaki dan 82 perempuan) yang diambil d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suzemie Ayu Ramli
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/1/mt0000000577.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.10712
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.107122017-11-06T08:54:04Z Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1 2013 Suzemie Ayu Ramli Kajian ini membincangkan bagaimana penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. Sampel kajian terdiri daripada 140 orang pelajar tingkatan satu (58 lelaki dan 82 perempuan) yang diambil daripada sebuah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu Sabah. Soal selidik digunakan untuk mengukur sikap pelajar terhadap Matematik dan pencapaian pelajar diukur menggunakan markah ujian pra dan pasca. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 19. Dapatan analisi ujian- t menunjukkan bahawa pencapaian pelajar meningkat secara signifikan setelah proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif. (t = - 60.356, P < 0.05). Begitu juga, dapatan kajian ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan sikap pelajar setelah menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam bilik darjah.Namun kajian ini gagal menunjukkan perbezaan min skor sikap antara pelajar perempuan dan pelajar lelaki. Secara ringkasnya, kajian ini menyumbang dari segi penyelidikan kerana membekalkan data mengenai sikap dan pencapaian pelajar dalam Matematik. Justeru itu, kajian ini mencadangkan agar guru- guru mengaplikasikan penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam mengajar Matematik tingkatan satu. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/1/mt0000000577.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah school of Education and social development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
description Kajian ini membincangkan bagaimana penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. Sampel kajian terdiri daripada 140 orang pelajar tingkatan satu (58 lelaki dan 82 perempuan) yang diambil daripada sebuah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu Sabah. Soal selidik digunakan untuk mengukur sikap pelajar terhadap Matematik dan pencapaian pelajar diukur menggunakan markah ujian pra dan pasca. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 19. Dapatan analisi ujian- t menunjukkan bahawa pencapaian pelajar meningkat secara signifikan setelah proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif. (t = - 60.356, P < 0.05). Begitu juga, dapatan kajian ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan sikap pelajar setelah menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam bilik darjah.Namun kajian ini gagal menunjukkan perbezaan min skor sikap antara pelajar perempuan dan pelajar lelaki. Secara ringkasnya, kajian ini menyumbang dari segi penyelidikan kerana membekalkan data mengenai sikap dan pencapaian pelajar dalam Matematik. Justeru itu, kajian ini mencadangkan agar guru- guru mengaplikasikan penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam mengajar Matematik tingkatan satu.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Suzemie Ayu Ramli
spellingShingle Suzemie Ayu Ramli
Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
author_facet Suzemie Ayu Ramli
author_sort Suzemie Ayu Ramli
title Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_short Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_full Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_fullStr Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_full_unstemmed Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_sort kesan penggunaan magic marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department school of Education and social development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/1/mt0000000577.pdf
_version_ 1747836414455709696