Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti penggunaan lagu dalam meningkatkan kebolehan pelajar mengingati urutan fakta dan dapat menarik minat pelajar untuk mempelajari tajuk 'Ciri-Ciri Tamadun' bagi mata pelajaran sejarah tingkatan empat. Mata pelajaran sejarah dianggap sebagai mata pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maimi Janteng
Format: Thesis
Published: 2013
Tags: Add Tag
id my-ums-ep.10723
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.107232015-03-26T07:05:34Z Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat 2013 Maimi Janteng, Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti penggunaan lagu dalam meningkatkan kebolehan pelajar mengingati urutan fakta dan dapat menarik minat pelajar untuk mempelajari tajuk 'Ciri-Ciri Tamadun' bagi mata pelajaran sejarah tingkatan empat. Mata pelajaran sejarah dianggap sebagai mata pelajaran membosankan dan boleh memberi impak negatif terhadap pencapaian pelajar. Sebagai langkah penyelesaian kepada masalah tersebut, penggunaan lagu telah diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang pelajar tingkatan empat dan seorang guru dari salah sebuah sekolah di daerah Keningau. Melalui kajian ini, penyelidik menggunakan beberapa instrumen dalam mengumpul data kajian seperti kaedah pemerhatian, temu bual, sumber dokumen dan ujian lisan. Dapatan kajian yang telah dikumpul menunjukkan bahawa pel ajar berasa seronok dan memberi lebih tumpuan terhadap pengajaran dan pembelajaran menggunakan alat bantu mengajar berkonsepkan lagu. Oleh itu, penggunaan alat bantu mengajar menggunakan lagu telah dicadangkan dalam kajian ini bagi membantu pelajar mengingati urutan fakta di samping dapat menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran sejarah. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10723/ masters Universiti Malaysia Sabah School of education and social development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti penggunaan lagu dalam meningkatkan kebolehan pelajar mengingati urutan fakta dan dapat menarik minat pelajar untuk mempelajari tajuk 'Ciri-Ciri Tamadun' bagi mata pelajaran sejarah tingkatan empat. Mata pelajaran sejarah dianggap sebagai mata pelajaran membosankan dan boleh memberi impak negatif terhadap pencapaian pelajar. Sebagai langkah penyelesaian kepada masalah tersebut, penggunaan lagu telah diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang pelajar tingkatan empat dan seorang guru dari salah sebuah sekolah di daerah Keningau. Melalui kajian ini, penyelidik menggunakan beberapa instrumen dalam mengumpul data kajian seperti kaedah pemerhatian, temu bual, sumber dokumen dan ujian lisan. Dapatan kajian yang telah dikumpul menunjukkan bahawa pel ajar berasa seronok dan memberi lebih tumpuan terhadap pengajaran dan pembelajaran menggunakan alat bantu mengajar berkonsepkan lagu. Oleh itu, penggunaan alat bantu mengajar menggunakan lagu telah dicadangkan dalam kajian ini bagi membantu pelajar mengingati urutan fakta di samping dapat menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran sejarah.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Maimi Janteng,
spellingShingle Maimi Janteng,
Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
author_facet Maimi Janteng,
author_sort Maimi Janteng,
title Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
title_short Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
title_full Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
title_fullStr Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
title_full_unstemmed Penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
title_sort penggunaan lagu dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah tingkatan empat
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of education and social development
publishDate 2013
_version_ 1747836415192858624