Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes
Kajian ini bertujuan untuk mengkonsepsi PCK sains guru sains yang dikaji yang mengajar di sekolah rendah luar bandar pantai timur negeri Sabah. Kajian ini dijalankan untuk menjawab soalan (a) bagaimanakah guru sains novis mengajar dengan berkesan, (b) bagaimanakah guru sains bukan opsyen sains berp...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10959/1/ph000000050.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.10959 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.109592017-11-07T06:48:25Z Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes 2012 Mary Gambidau Kajian ini bertujuan untuk mengkonsepsi PCK sains guru sains yang dikaji yang mengajar di sekolah rendah luar bandar pantai timur negeri Sabah. Kajian ini dijalankan untuk menjawab soalan (a) bagaimanakah guru sains novis mengajar dengan berkesan, (b) bagaimanakah guru sains bukan opsyen sains berpengalaman mengajar dengan berkesan, dan (c) bagaimanakah guru opsyen sains mengajar dengan berkesan. Kajian ini telah menggunakan kaedah kajian secara kualitatif dan menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai enam orang kes telah dipilih menggunakan persampelan bertujuan. Data kajian diperoleh melalui kaedah pemerhatian tanpa ikut serta, temu bual semi berstruktur dan rekod dokumentasi. Data telah dianalisis menggunakan kaedah membanding beza untuk membentuk subtema dan tema yang lebih luas. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru novis adalah bergantung kepada aktiviti dan contoh representasi yang terdapat dalam buku rujukan sains. Guru sains bukan opsyen sains berpengalaman menggunakan contoh aktiviti dalam buku teks sains dan contoh aktiviti lain yang difikirkan sesuai dari buku rujukan sains. Guru sains opsyen sains berpengalaman menggunakan pelbagai aktiviti dan representasi di luar daripada buku teks dan berdasarkan pengalaman guru. Ketiga-tiga kategori guru mempunyai konsepsi bahawa tujuan pengajaran sains adalah untuk mencapai objektif pembelajaran sains dalam HSP dan untuk tujuan peperiksaan; mempunyai pengetahuan bahawa SP, HSP dan buku teks sains adalah dokumen rasmi panduan melaksanakan kurikulum sains; menggunakan penilaian secara lisan dan bertulis daripada buku rujukan sains untuk menguji ingatan pelajar; pengetahuan tentang pelajar dari aspek pedagogikal; dan pengetahuan tentang sumber pengajaran sains. 2012 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10959/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10959/1/ph000000050.pdf text en public phd doctoral Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkonsepsi PCK sains guru sains yang dikaji yang mengajar di sekolah rendah luar bandar pantai timur negeri Sabah. Kajian ini dijalankan untuk menjawab soalan (a) bagaimanakah guru sains novis mengajar
dengan berkesan, (b) bagaimanakah guru sains bukan opsyen sains berpengalaman mengajar dengan berkesan, dan (c) bagaimanakah guru opsyen sains mengajar dengan berkesan. Kajian ini telah menggunakan kaedah kajian secara kualitatif dan menggunakan reka bentuk kajian kes. Seramai enam orang kes telah dipilih menggunakan persampelan bertujuan. Data kajian diperoleh melalui kaedah pemerhatian tanpa ikut serta, temu bual semi berstruktur dan rekod dokumentasi. Data telah dianalisis menggunakan kaedah membanding beza
untuk membentuk subtema dan tema yang lebih luas. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru novis adalah bergantung kepada aktiviti dan contoh representasi yang terdapat dalam buku rujukan sains. Guru sains bukan opsyen sains
berpengalaman menggunakan contoh aktiviti dalam buku teks sains dan contoh aktiviti lain yang difikirkan sesuai dari buku rujukan sains. Guru sains opsyen sains berpengalaman menggunakan pelbagai aktiviti dan representasi di luar daripada buku teks dan berdasarkan pengalaman guru. Ketiga-tiga kategori guru mempunyai konsepsi bahawa tujuan pengajaran sains adalah untuk mencapai objektif pembelajaran sains dalam HSP dan untuk tujuan peperiksaan; mempunyai
pengetahuan bahawa SP, HSP dan buku teks sains adalah dokumen rasmi panduan melaksanakan kurikulum sains; menggunakan penilaian secara lisan dan bertulis daripada buku rujukan sains untuk menguji ingatan pelajar; pengetahuan tentang pelajar dari aspek pedagogikal; dan pengetahuan tentang sumber pengajaran sains. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Mary Gambidau |
spellingShingle |
Mary Gambidau Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes |
author_facet |
Mary Gambidau |
author_sort |
Mary Gambidau |
title |
Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes |
title_short |
Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes |
title_full |
Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes |
title_fullStr |
Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar Pantai Timur Negeri Sabah: Satu kajian kes |
title_sort |
pengetahuan pedagogi konten guru sains sekolah rendah luar bandar pantai timur negeri sabah: satu kajian kes |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
School of Education and Social Development |
publishDate |
2012 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10959/1/ph000000050.pdf |
_version_ |
1747836416680787968 |