Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
Kajian perbezaan sosial dan hubungan etnik melalui kegiatan berinteraksi dan bertoleransi merentasi kepelbagaian resambudaya etnik merupakan salah satu aspek penting dalam kajian sosiologi. Pengalaman berinteraksi dan bertoleransl secara beradab dan bertatasusila ini bermula sejak anak-anak berada...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English English |
出版: |
2013
|
主题: | |
在线阅读: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/2/FULLTEXT.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
id |
my-ums-ep.10961 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.109612024-01-25T07:58:58Z Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak 2013 Billy Anak Labau HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general Kajian perbezaan sosial dan hubungan etnik melalui kegiatan berinteraksi dan bertoleransi merentasi kepelbagaian resambudaya etnik merupakan salah satu aspek penting dalam kajian sosiologi. Pengalaman berinteraksi dan bertoleransl secara beradab dan bertatasusila ini bermula sejak anak-anak berada dalam institusi pendidikan formal. Kajian ini akan memberi tumpuan kepada memahami tahap perpaduan dalam masyarakat berbilang etnik terutama dalam masyarakat moden yang tinggal di kawasan bandar. Penduduk bandar sentiasa berpeluang untuk berinteraksi merentasi etnik sama ada secara formal atau tidak formal. Kajian ini berobjektifkan mengkaji pola dan tahap interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak. Skala Jarak Sosial Bogardus (1925, 1926, 1927, 1931, 1947, 1956, 1966, 1968 dan 1974) yang mengukur jarak sosial dig una pakai bagi mengenal pasti ukuran tahap interaksi dan toleransl etnik. Populasi kajian terdiri daripada pelajar tingkatan empat dalam lingkungan usia antara 15-16 tahun yang mengikuti persekolahan menengah bantuan penuh kerajaan. Sampel kajian pula terdiri daripada 480 pelajar tingkatan empat dan sam pel Ini dipilih secara rawak sedia ada dari empat buah sekolah utama di Kuching. Sampel kajian melibatkan pelajar lelaki dan perempuan dalam kalangan etnik lban, Bidayuh, Melayu dan ana. Alat ukur soal selidik digunakan untuk mengumpul data meliputi item-item terpilih yang dibina untuk mengukur tahap interaksi dan toleransi etnik di sam ping data-data demografi. Kaedah analisis kuantitatif dengan statistik deskriptif, inferens, post-hoc dan multivariate digunakan dalam menganalisis data bagi tujuan memahami tahap interaksl dan toleransi etnik dalam kalangan sampel. Analisis digunakan untuk menguji sepuluh hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam kecenderungan memilih pelbagai bentuk interaksi antara etnik dan tahap interaksi dan toleransi merentasi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Sarawak adalah tinggi. Kecenderungan bergaul dan penerimaan pelbagai etnik dalam kegiatan harian tidak terbatas kepada etnik sendiri sahaja. Dapatan kajian juga menunjukkan wujudnya hubungan etnik yang positif dalam kalangan generasi muda di Sarawak. Pengalaman hubungan etnik yang positif yang wujud ini seharusnya dipupuk secara berterusan menerusi pemerkasaan program dan aktiviti yang dapat mengeratkan hubungan antara etnik sejajar dengan wawasan pendidikan pelbagai masyarakat dan budaya di Malaysia. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah School of Social Sciences |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general |
spellingShingle |
HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general Billy Anak Labau Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak |
description |
Kajian perbezaan sosial dan hubungan etnik melalui kegiatan berinteraksi dan bertoleransi merentasi kepelbagaian resambudaya etnik merupakan salah satu aspek penting dalam kajian sosiologi. Pengalaman berinteraksi dan bertoleransl
secara beradab dan bertatasusila ini bermula sejak anak-anak berada dalam institusi pendidikan formal. Kajian ini akan memberi tumpuan kepada memahami tahap perpaduan dalam masyarakat berbilang etnik terutama dalam masyarakat
moden yang tinggal di kawasan bandar. Penduduk bandar sentiasa berpeluang untuk berinteraksi merentasi etnik sama ada secara formal atau tidak formal. Kajian ini berobjektifkan mengkaji pola dan tahap interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak. Skala Jarak Sosial Bogardus (1925, 1926, 1927, 1931, 1947, 1956, 1966, 1968 dan 1974) yang mengukur jarak sosial dig una pakai bagi mengenal pasti ukuran tahap interaksi dan toleransl etnik. Populasi kajian terdiri daripada pelajar tingkatan empat dalam lingkungan usia antara 15-16 tahun yang mengikuti persekolahan menengah
bantuan penuh kerajaan. Sampel kajian pula terdiri daripada 480 pelajar tingkatan empat dan sam pel Ini dipilih secara rawak sedia ada dari empat buah sekolah utama di Kuching. Sampel kajian melibatkan pelajar lelaki dan perempuan dalam
kalangan etnik lban, Bidayuh, Melayu dan ana. Alat ukur soal selidik digunakan untuk mengumpul data meliputi item-item terpilih yang dibina untuk mengukur tahap interaksi dan toleransi etnik di sam ping data-data demografi. Kaedah analisis kuantitatif dengan statistik deskriptif, inferens, post-hoc dan multivariate digunakan dalam menganalisis data bagi tujuan memahami tahap interaksl dan toleransi etnik
dalam kalangan sampel. Analisis digunakan untuk menguji sepuluh hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam kecenderungan memilih pelbagai bentuk interaksi antara etnik dan tahap interaksi dan toleransi merentasi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Sarawak adalah tinggi. Kecenderungan bergaul dan penerimaan pelbagai etnik dalam kegiatan harian tidak terbatas kepada etnik sendiri sahaja.
Dapatan kajian juga menunjukkan wujudnya hubungan etnik yang positif dalam kalangan generasi muda di Sarawak. Pengalaman hubungan etnik yang positif yang wujud ini seharusnya dipupuk secara berterusan menerusi pemerkasaan program
dan aktiviti yang dapat mengeratkan hubungan antara etnik sejajar dengan wawasan pendidikan pelbagai masyarakat dan budaya di Malaysia. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Billy Anak Labau |
author_facet |
Billy Anak Labau |
author_sort |
Billy Anak Labau |
title |
Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak |
title_short |
Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak |
title_full |
Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak |
title_fullStr |
Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak |
title_full_unstemmed |
Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak |
title_sort |
faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di bandaraya kuching, sarawak |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
School of Social Sciences |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1794022671167520768 |