Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak

Kajian perbezaan sosial dan hubungan etnik melalui kegiatan berinteraksi dan bertoleransi merentasi kepelbagaian resambudaya etnik merupakan salah satu aspek penting dalam kajian sosiologi. Pengalaman berinteraksi dan bertoleransl secara beradab dan bertatasusila ini bermula sejak anak-anak berada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Billy Anak Labau
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.10961
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.109612024-01-25T07:58:58Z Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak 2013 Billy Anak Labau HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general Kajian perbezaan sosial dan hubungan etnik melalui kegiatan berinteraksi dan bertoleransi merentasi kepelbagaian resambudaya etnik merupakan salah satu aspek penting dalam kajian sosiologi. Pengalaman berinteraksi dan bertoleransl secara beradab dan bertatasusila ini bermula sejak anak-anak berada dalam institusi pendidikan formal. Kajian ini akan memberi tumpuan kepada memahami tahap perpaduan dalam masyarakat berbilang etnik terutama dalam masyarakat moden yang tinggal di kawasan bandar. Penduduk bandar sentiasa berpeluang untuk berinteraksi merentasi etnik sama ada secara formal atau tidak formal. Kajian ini berobjektifkan mengkaji pola dan tahap interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak. Skala Jarak Sosial Bogardus (1925, 1926, 1927, 1931, 1947, 1956, 1966, 1968 dan 1974) yang mengukur jarak sosial dig una pakai bagi mengenal pasti ukuran tahap interaksi dan toleransl etnik. Populasi kajian terdiri daripada pelajar tingkatan empat dalam lingkungan usia antara 15-16 tahun yang mengikuti persekolahan menengah bantuan penuh kerajaan. Sampel kajian pula terdiri daripada 480 pelajar tingkatan empat dan sam pel Ini dipilih secara rawak sedia ada dari empat buah sekolah utama di Kuching. Sampel kajian melibatkan pelajar lelaki dan perempuan dalam kalangan etnik lban, Bidayuh, Melayu dan ana. Alat ukur soal selidik digunakan untuk mengumpul data meliputi item-item terpilih yang dibina untuk mengukur tahap interaksi dan toleransi etnik di sam ping data-data demografi. Kaedah analisis kuantitatif dengan statistik deskriptif, inferens, post-hoc dan multivariate digunakan dalam menganalisis data bagi tujuan memahami tahap interaksl dan toleransi etnik dalam kalangan sampel. Analisis digunakan untuk menguji sepuluh hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam kecenderungan memilih pelbagai bentuk interaksi antara etnik dan tahap interaksi dan toleransi merentasi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Sarawak adalah tinggi. Kecenderungan bergaul dan penerimaan pelbagai etnik dalam kegiatan harian tidak terbatas kepada etnik sendiri sahaja. Dapatan kajian juga menunjukkan wujudnya hubungan etnik yang positif dalam kalangan generasi muda di Sarawak. Pengalaman hubungan etnik yang positif yang wujud ini seharusnya dipupuk secara berterusan menerusi pemerkasaan program dan aktiviti yang dapat mengeratkan hubungan antara etnik sejajar dengan wawasan pendidikan pelbagai masyarakat dan budaya di Malaysia. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah School of Social Sciences
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general
spellingShingle HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general
Billy Anak Labau
Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
description Kajian perbezaan sosial dan hubungan etnik melalui kegiatan berinteraksi dan bertoleransi merentasi kepelbagaian resambudaya etnik merupakan salah satu aspek penting dalam kajian sosiologi. Pengalaman berinteraksi dan bertoleransl secara beradab dan bertatasusila ini bermula sejak anak-anak berada dalam institusi pendidikan formal. Kajian ini akan memberi tumpuan kepada memahami tahap perpaduan dalam masyarakat berbilang etnik terutama dalam masyarakat moden yang tinggal di kawasan bandar. Penduduk bandar sentiasa berpeluang untuk berinteraksi merentasi etnik sama ada secara formal atau tidak formal. Kajian ini berobjektifkan mengkaji pola dan tahap interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak. Skala Jarak Sosial Bogardus (1925, 1926, 1927, 1931, 1947, 1956, 1966, 1968 dan 1974) yang mengukur jarak sosial dig una pakai bagi mengenal pasti ukuran tahap interaksi dan toleransl etnik. Populasi kajian terdiri daripada pelajar tingkatan empat dalam lingkungan usia antara 15-16 tahun yang mengikuti persekolahan menengah bantuan penuh kerajaan. Sampel kajian pula terdiri daripada 480 pelajar tingkatan empat dan sam pel Ini dipilih secara rawak sedia ada dari empat buah sekolah utama di Kuching. Sampel kajian melibatkan pelajar lelaki dan perempuan dalam kalangan etnik lban, Bidayuh, Melayu dan ana. Alat ukur soal selidik digunakan untuk mengumpul data meliputi item-item terpilih yang dibina untuk mengukur tahap interaksi dan toleransi etnik di sam ping data-data demografi. Kaedah analisis kuantitatif dengan statistik deskriptif, inferens, post-hoc dan multivariate digunakan dalam menganalisis data bagi tujuan memahami tahap interaksl dan toleransi etnik dalam kalangan sampel. Analisis digunakan untuk menguji sepuluh hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan dalam kecenderungan memilih pelbagai bentuk interaksi antara etnik dan tahap interaksi dan toleransi merentasi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Sarawak adalah tinggi. Kecenderungan bergaul dan penerimaan pelbagai etnik dalam kegiatan harian tidak terbatas kepada etnik sendiri sahaja. Dapatan kajian juga menunjukkan wujudnya hubungan etnik yang positif dalam kalangan generasi muda di Sarawak. Pengalaman hubungan etnik yang positif yang wujud ini seharusnya dipupuk secara berterusan menerusi pemerkasaan program dan aktiviti yang dapat mengeratkan hubungan antara etnik sejajar dengan wawasan pendidikan pelbagai masyarakat dan budaya di Malaysia.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Billy Anak Labau
author_facet Billy Anak Labau
author_sort Billy Anak Labau
title Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Bandaraya Kuching, Sarawak
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi dan toleransi etnik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di bandaraya kuching, sarawak
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Social Sciences
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10961/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022671167520768