Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang
Kajian ini melihat sejauh mana kurikulum Komponen Kesusasteraan Bahasa Inggeris (KKBI) diikuti oleh murid di sekolah menengah di Penampang sejak kurikulum ini diperkenalkan pada tahun 2000. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membantu murid menguasai KKBI dengan membekalkan buku teks KKBI di semua...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English |
出版: |
2012
|
主题: | |
在线阅读: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11211/1/mt0000000618.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
id |
my-ums-ep.11211 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.112112017-11-07T06:51:46Z Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang 2012 James Geoffrey W. Molijoh PE English language Kajian ini melihat sejauh mana kurikulum Komponen Kesusasteraan Bahasa Inggeris (KKBI) diikuti oleh murid di sekolah menengah di Penampang sejak kurikulum ini diperkenalkan pada tahun 2000. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membantu murid menguasai KKBI dengan membekalkan buku teks KKBI di semua sekolah menengah. Justeru, kajian ini bertujuan mentaksir input dan produk KKBI menggunakan model CIPP. Sehubungan dengan itu, tahap penggunaan sumber, tahap strategi pembelajaran dan tahap pencapaian objektif KKBI dikaji menggunakan statistik deskriptif. Statistik inferens digunakan untuk pengujian hipotesis nol. Seramai 300 responden terlibat dalam soal selidik dan ujian dengan kaedah kuantitatif. Data kajian diproses menggunakan SPSS 15.0. Dapatan menunjukkan tahap penggunaan sumber dan strategi adalah pada tahap sederhana manakala tahap pencapaian objektif pada tahap rendah. Melalui ujian Kruskal Wallis, didapati terdapat perbezaan pencapaian objektif KKBI berdasarkan tahap penggunaan sumber dan strategi pada aras <0.05. Ujian korelasi Spearman menunjukkan terdapat hubungan signifikan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras < 0.05. Cadangan kajian akan datang termasuk penggunaan pendekatan temubual dan pemerhatian, mengambil kira semua dimensi CIPP, kajian seluruh Sabah, melihat faktor lain selain sumber dan strategi serta mengkaji mengapa hubungan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras rendah. 2012 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11211/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11211/1/mt0000000618.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah school of Education and social development |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
PE English language |
spellingShingle |
PE English language James Geoffrey W. Molijoh Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang |
description |
Kajian ini melihat sejauh mana kurikulum Komponen Kesusasteraan Bahasa Inggeris (KKBI) diikuti oleh murid di sekolah menengah di Penampang sejak kurikulum ini diperkenalkan pada tahun 2000. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membantu murid menguasai KKBI dengan membekalkan buku teks KKBI di semua sekolah menengah. Justeru, kajian ini bertujuan mentaksir input dan produk KKBI menggunakan model CIPP. Sehubungan dengan itu, tahap penggunaan sumber, tahap strategi pembelajaran dan tahap pencapaian objektif KKBI dikaji menggunakan statistik deskriptif. Statistik inferens digunakan untuk pengujian
hipotesis nol. Seramai 300 responden terlibat dalam soal selidik dan ujian dengan kaedah kuantitatif. Data kajian diproses menggunakan SPSS 15.0. Dapatan menunjukkan tahap penggunaan sumber dan strategi adalah pada tahap sederhana
manakala tahap pencapaian objektif pada tahap rendah. Melalui ujian Kruskal Wallis, didapati terdapat perbezaan pencapaian objektif KKBI berdasarkan tahap penggunaan sumber dan strategi pada aras <0.05. Ujian korelasi Spearman
menunjukkan terdapat hubungan signifikan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras < 0.05. Cadangan kajian akan datang termasuk penggunaan pendekatan temubual dan pemerhatian, mengambil kira semua dimensi CIPP, kajian seluruh Sabah, melihat faktor lain selain sumber dan strategi serta mengkaji mengapa hubungan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras rendah. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
James Geoffrey W. Molijoh |
author_facet |
James Geoffrey W. Molijoh |
author_sort |
James Geoffrey W. Molijoh |
title |
Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan
Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang |
title_short |
Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan
Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang |
title_full |
Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan
Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang |
title_fullStr |
Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan
Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang |
title_full_unstemmed |
Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan
Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Daerah Penampang |
title_sort |
penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan
bahasa inggeris di sekolah menengah daerah penampang |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
school of Education and social development |
publishDate |
2012 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11211/1/mt0000000618.pdf |
_version_ |
1747836418154037248 |