Penggunaan Geometer's Sketchpad (GSP) dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik tambahan tajuk fungsi kuadratik

Kajian ini adalah mengenai kesan penggunaan Geometer's Sketchpad (GSP) terhadap pencapaian akademik murid dalam Matematik Tambahan tajuk Fungsi Kuadratik. Seramai 32 orang murid di salah sebuah sekolah menengah di kawasan luar bandar negeri Sabah terlibat dalam kajian ini. Pendekatan yang digu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Law, Tatrick Tieu Lung
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11801/1/Copy_of_mt0000000606.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini adalah mengenai kesan penggunaan Geometer's Sketchpad (GSP) terhadap pencapaian akademik murid dalam Matematik Tambahan tajuk Fungsi Kuadratik. Seramai 32 orang murid di salah sebuah sekolah menengah di kawasan luar bandar negeri Sabah terlibat dalam kajian ini. Pendekatan yang digunakan ialah pendekatan causal comparison di mana teknik pengajaran dan pembelajaran menggunakan GSP diaplikasikan kepada murid yang terlibat dan data yang diperolehi dianalisis dengan ujlan-t untuk melihat keberkesanan penggunaan GSP. Hasil kajlan menunjukkan terdapat perbezaan skor min yang signifikan dalam pencapaian akademik sebelum dan selepas didedahkan kepada penggunaan GSP. Oleh itu, penggunaan alat bantu mengajar seperti GSP adalah dicadangkan untuk proses pengajaran dan pembelajaran Matematik Tambahan. Diharapkan dapatan kajian ini dapat menggalakkan lebih ramai pendidik berusaha meningkatkan penggunaan alat bantu mengajar di dalam proses pengajaran dan pembelajaran.