Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak. Model Penerimaan Teknologi, Unified Theory Acceptance and Uses of Technology, Model Kejayaan Sistem Makluma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Agatha Anak Francis Umbit
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/1/Penerimaan%2C%20jangkaan.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.12133
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.121332017-10-27T08:11:37Z Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru 2016 Agatha Anak Francis Umbit LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak. Model Penerimaan Teknologi, Unified Theory Acceptance and Uses of Technology, Model Kejayaan Sistem Maklumat Terkini, Expectancy Disconfirmation Theory dan Teori Kegunaan dan Kepuasan digabungkan sebagai asas pengujian model kajian. Sebanyak 650 set soal selidik diedarkan kepada pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPGK di Sarawak, yang berumur antara 19 hingga 25 tahun. Sejumlah 616 set soal selidik telah digunakan untuk dianalisis. Teknik statistik termasuk SEM, analisis korelasi Pearson, analisis regresi berganda, Ujian-t dan ANOVA sehala telah digunakan. Keputusan analisis kolerasi Pearson menunjukkan wujud hubungan yang signifikan positif antara penerimaan, jangkaan dan pengalaman dengan kepuasan pelajar pada paras signifikan nilai p = 0.00 (p <0.05). Dapatan kajian ini juga mendapati wujud pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan pelajar dengan nilai p = .000 (p < 0.05) melalui analisis regresi berganda. Perkaitan antara elemen-elemen seperti kebergunaan, mudah guna, pembelajaran kendiri, kualiti interaksi, ciri pensyarah, kualiti sistem, kualiti maklumat dan teknologi memberi kesan signifikan terhadap kepuasan pelajar. Bagi faktor demografi pula, kajian ini membuktikan bahawa jantina tidak mempengaruhi kepuasan pelajar secara signifikan. Sebaliknya, kajian ini mendapati bahawa program pengajian secara signifikan telah mempengaruhi kepuasan pelajar. Dapatan kajian juga membuktikan bahawa model dan data kajian adalah sesuai. Kefahaman yang komprehensif terhadap model ini akan membantu pelaksana, pembangun sistem dan pensyarah meningkatkan tahap penerimaan dan mengurangkan jangkaan negatif pelajar terhadap e-pembelajaran dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak pada masa akan datang. 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/1/Penerimaan%2C%20jangkaan.pdf text en public phd doctoral Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Agatha Anak Francis Umbit
Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak. Model Penerimaan Teknologi, Unified Theory Acceptance and Uses of Technology, Model Kejayaan Sistem Maklumat Terkini, Expectancy Disconfirmation Theory dan Teori Kegunaan dan Kepuasan digabungkan sebagai asas pengujian model kajian. Sebanyak 650 set soal selidik diedarkan kepada pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPGK di Sarawak, yang berumur antara 19 hingga 25 tahun. Sejumlah 616 set soal selidik telah digunakan untuk dianalisis. Teknik statistik termasuk SEM, analisis korelasi Pearson, analisis regresi berganda, Ujian-t dan ANOVA sehala telah digunakan. Keputusan analisis kolerasi Pearson menunjukkan wujud hubungan yang signifikan positif antara penerimaan, jangkaan dan pengalaman dengan kepuasan pelajar pada paras signifikan nilai p = 0.00 (p <0.05). Dapatan kajian ini juga mendapati wujud pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan pelajar dengan nilai p = .000 (p < 0.05) melalui analisis regresi berganda. Perkaitan antara elemen-elemen seperti kebergunaan, mudah guna, pembelajaran kendiri, kualiti interaksi, ciri pensyarah, kualiti sistem, kualiti maklumat dan teknologi memberi kesan signifikan terhadap kepuasan pelajar. Bagi faktor demografi pula, kajian ini membuktikan bahawa jantina tidak mempengaruhi kepuasan pelajar secara signifikan. Sebaliknya, kajian ini mendapati bahawa program pengajian secara signifikan telah mempengaruhi kepuasan pelajar. Dapatan kajian juga membuktikan bahawa model dan data kajian adalah sesuai. Kefahaman yang komprehensif terhadap model ini akan membantu pelaksana, pembangun sistem dan pensyarah meningkatkan tahap penerimaan dan mengurangkan jangkaan negatif pelajar terhadap e-pembelajaran dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak pada masa akan datang.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Agatha Anak Francis Umbit
author_facet Agatha Anak Francis Umbit
author_sort Agatha Anak Francis Umbit
title Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
title_short Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
title_full Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
title_fullStr Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
title_full_unstemmed Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
title_sort penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/1/Penerimaan%2C%20jangkaan.pdf
_version_ 1747836440327225344