Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak. Model Penerimaan Teknologi, Unified Theory Acceptance and Uses of Technology, Model Kejayaan Sistem Makluma...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English |
出版: |
2016
|
主題: | |
在線閱讀: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/1/Penerimaan%2C%20jangkaan.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-ums-ep.12133 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.121332017-10-27T08:11:37Z Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru 2016 Agatha Anak Francis Umbit LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak. Model Penerimaan Teknologi, Unified Theory Acceptance and Uses of Technology, Model Kejayaan Sistem Maklumat Terkini, Expectancy Disconfirmation Theory dan Teori Kegunaan dan Kepuasan digabungkan sebagai asas pengujian model kajian. Sebanyak 650 set soal selidik diedarkan kepada pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPGK di Sarawak, yang berumur antara 19 hingga 25 tahun. Sejumlah 616 set soal selidik telah digunakan untuk dianalisis. Teknik statistik termasuk SEM, analisis korelasi Pearson, analisis regresi berganda, Ujian-t dan ANOVA sehala telah digunakan. Keputusan analisis kolerasi Pearson menunjukkan wujud hubungan yang signifikan positif antara penerimaan, jangkaan dan pengalaman dengan kepuasan pelajar pada paras signifikan nilai p = 0.00 (p <0.05). Dapatan kajian ini juga mendapati wujud pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan pelajar dengan nilai p = .000 (p < 0.05) melalui analisis regresi berganda. Perkaitan antara elemen-elemen seperti kebergunaan, mudah guna, pembelajaran kendiri, kualiti interaksi, ciri pensyarah, kualiti sistem, kualiti maklumat dan teknologi memberi kesan signifikan terhadap kepuasan pelajar. Bagi faktor demografi pula, kajian ini membuktikan bahawa jantina tidak mempengaruhi kepuasan pelajar secara signifikan. Sebaliknya, kajian ini mendapati bahawa program pengajian secara signifikan telah mempengaruhi kepuasan pelajar. Dapatan kajian juga membuktikan bahawa model dan data kajian adalah sesuai. Kefahaman yang komprehensif terhadap model ini akan membantu pelaksana, pembangun sistem dan pensyarah meningkatkan tahap penerimaan dan mengurangkan jangkaan negatif pelajar terhadap e-pembelajaran dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus di Sarawak pada masa akan datang. 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/1/Penerimaan%2C%20jangkaan.pdf text en public phd doctoral Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Agatha Anak Francis Umbit Penerimaan, jangkaan dan pengalaman: pengaruhnya terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar institut pendidikan guru |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh penerimaan, jangkaan dan
pengalaman terhadap kepuasan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di Institut
Pendidikan Guru Kampus di Sarawak. Model Penerimaan Teknologi, Unified Theory
Acceptance and Uses of Technology, Model Kejayaan Sistem Maklumat Terkini,
Expectancy Disconfirmation Theory dan Teori Kegunaan dan Kepuasan
digabungkan sebagai asas pengujian model kajian. Sebanyak 650 set soal selidik
diedarkan kepada pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan di IPGK di
Sarawak, yang berumur antara 19 hingga 25 tahun. Sejumlah 616 set soal selidik
telah digunakan untuk dianalisis. Teknik statistik termasuk SEM, analisis korelasi
Pearson, analisis regresi berganda, Ujian-t dan ANOVA sehala telah digunakan.
Keputusan analisis kolerasi Pearson menunjukkan wujud hubungan yang signifikan
positif antara penerimaan, jangkaan dan pengalaman dengan kepuasan pelajar
pada paras signifikan nilai p = 0.00 (p <0.05). Dapatan kajian ini juga mendapati
wujud pengaruh penerimaan, jangkaan dan pengalaman terhadap kepuasan pelajar
dengan nilai p = .000 (p < 0.05) melalui analisis regresi berganda. Perkaitan antara
elemen-elemen seperti kebergunaan, mudah guna, pembelajaran kendiri, kualiti
interaksi, ciri pensyarah, kualiti sistem, kualiti maklumat dan teknologi memberi
kesan signifikan terhadap kepuasan pelajar. Bagi faktor demografi pula, kajian ini
membuktikan bahawa jantina tidak mempengaruhi kepuasan pelajar secara
signifikan. Sebaliknya, kajian ini mendapati bahawa program pengajian secara
signifikan telah mempengaruhi kepuasan pelajar. Dapatan kajian juga
membuktikan bahawa model dan data kajian adalah sesuai. Kefahaman yang
komprehensif terhadap model ini akan membantu pelaksana, pembangun sistem
dan pensyarah meningkatkan tahap penerimaan dan mengurangkan jangkaan
negatif pelajar terhadap e-pembelajaran dalam kalangan pelajar Institut Pendidikan
Guru Kampus di Sarawak pada masa akan datang. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Agatha Anak Francis Umbit |
author_facet |
Agatha Anak Francis Umbit |
author_sort |
Agatha Anak Francis Umbit |
title |
Penerimaan, jangkaan dan
pengalaman: pengaruhnya terhadap
kepuasan e-pembelajaran dalam
kalangan pelajar institut
pendidikan guru |
title_short |
Penerimaan, jangkaan dan
pengalaman: pengaruhnya terhadap
kepuasan e-pembelajaran dalam
kalangan pelajar institut
pendidikan guru |
title_full |
Penerimaan, jangkaan dan
pengalaman: pengaruhnya terhadap
kepuasan e-pembelajaran dalam
kalangan pelajar institut
pendidikan guru |
title_fullStr |
Penerimaan, jangkaan dan
pengalaman: pengaruhnya terhadap
kepuasan e-pembelajaran dalam
kalangan pelajar institut
pendidikan guru |
title_full_unstemmed |
Penerimaan, jangkaan dan
pengalaman: pengaruhnya terhadap
kepuasan e-pembelajaran dalam
kalangan pelajar institut
pendidikan guru |
title_sort |
penerimaan, jangkaan dan
pengalaman: pengaruhnya terhadap
kepuasan e-pembelajaran dalam
kalangan pelajar institut
pendidikan guru |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2016 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12133/1/Penerimaan%2C%20jangkaan.pdf |
_version_ |
1747836440327225344 |