Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah

Masalah ponteng menjadi isu penting kerana membawa impak negatif kepada pembangunan dan kemajuan negara pada masa hadapan. Tinjauan literatur turut mengaitkan ponteng sebagai asas penglibatan aktiviti jenayah. Berdasarkan latar belakang tersebut, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti faktor-f...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tairin @ Noraisah Lontou
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12851/1/Pengaruh%20faktor%20persekitaran.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.12851
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.128512017-10-27T08:11:44Z Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah 2016 Tairin @ Noraisah Lontou LB Theory and practice of education Masalah ponteng menjadi isu penting kerana membawa impak negatif kepada pembangunan dan kemajuan negara pada masa hadapan. Tinjauan literatur turut mengaitkan ponteng sebagai asas penglibatan aktiviti jenayah. Berdasarkan latar belakang tersebut, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti faktor-faktor persekitaran yang mempengaruhi sikap ponteng dalam kalangan murid sekolah rendah daerah Penampang Sabah.K ajian deskriptif ini mengaplikasikan metodologi tinjauan. Data dikumpul menggunakan satu set soal selidik berstruktur. Seramai 275 orang murid dari 21 buah sekolah rendah terlibat sebagai responden kajian. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi bagi menjawab soalan-soalan kajian dengan menggunakan program SPSS (Statistical Package for Social Science) versi 17.0. Berdasarkan analisis deskriptif, faktor guru adalah komponen persekitaran paling mempengaruhi sikap ponteng dalam kalangan murid berbanding faktor lain seperti keluarga, suasana sekolah dan rakan sebaya. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sangat kuat di antara faktor persekitaran dengan sikap ponteng. Faktor persekitaran juga didapati menjadi peramal dan sangat mempengaruhi sikap ponteng murid berdasarkan analisis ujian Regrasi Pelbagai. Kajian ini merumuskan bahawa guru perlu lebih bertanggungjawab dalam menjalankan tugas di kelas. Selain itu, peranan ibu bapa juga harus ditingkatkan terutamanya dalam soal pendidikan anak-anak mereka. Pihak sekolah perlu mengkaji semula keberkesanannya menangani masalah ponteng dalam kalangan murid. Akhir sekali, sekolah disaran untuk menjadikan ibu bapa sebagai rakan kongsi yang berkesan dalam pendidikan anak-anak 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12851/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12851/1/Pengaruh%20faktor%20persekitaran.pdf text en public other masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Tairin @ Noraisah Lontou
Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah
description Masalah ponteng menjadi isu penting kerana membawa impak negatif kepada pembangunan dan kemajuan negara pada masa hadapan. Tinjauan literatur turut mengaitkan ponteng sebagai asas penglibatan aktiviti jenayah. Berdasarkan latar belakang tersebut, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti faktor-faktor persekitaran yang mempengaruhi sikap ponteng dalam kalangan murid sekolah rendah daerah Penampang Sabah.K ajian deskriptif ini mengaplikasikan metodologi tinjauan. Data dikumpul menggunakan satu set soal selidik berstruktur. Seramai 275 orang murid dari 21 buah sekolah rendah terlibat sebagai responden kajian. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi bagi menjawab soalan-soalan kajian dengan menggunakan program SPSS (Statistical Package for Social Science) versi 17.0. Berdasarkan analisis deskriptif, faktor guru adalah komponen persekitaran paling mempengaruhi sikap ponteng dalam kalangan murid berbanding faktor lain seperti keluarga, suasana sekolah dan rakan sebaya. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sangat kuat di antara faktor persekitaran dengan sikap ponteng. Faktor persekitaran juga didapati menjadi peramal dan sangat mempengaruhi sikap ponteng murid berdasarkan analisis ujian Regrasi Pelbagai. Kajian ini merumuskan bahawa guru perlu lebih bertanggungjawab dalam menjalankan tugas di kelas. Selain itu, peranan ibu bapa juga harus ditingkatkan terutamanya dalam soal pendidikan anak-anak mereka. Pihak sekolah perlu mengkaji semula keberkesanannya menangani masalah ponteng dalam kalangan murid. Akhir sekali, sekolah disaran untuk menjadikan ibu bapa sebagai rakan kongsi yang berkesan dalam pendidikan anak-anak
format Thesis
qualification_name other
qualification_level Master's degree
author Tairin @ Noraisah Lontou
author_facet Tairin @ Noraisah Lontou
author_sort Tairin @ Noraisah Lontou
title Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah
title_short Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah
title_full Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah
title_fullStr Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah Penampang, Sabah
title_sort pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid daerah penampang, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/12851/1/Pengaruh%20faktor%20persekitaran.pdf
_version_ 1747836442032209920