Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli

Program Perkembangan Staf (PPS) masih kurang dilaksanakan di sekolah. Adakah persepsi Ketua Panitia Mata Pelajaran (KPMP) terhadap PPS mempengaruhi kelancaran petaksanaan PPS di sekolah? Kajian ini bertujuan menjawab persoalan di atas di sekolah-sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Model...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Joniwod Goduis
格式: Thesis
語言:English
出版: 2004
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17508/1/Persepsi%20ketua%20panitia%20mata%20pelajaran.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Program Perkembangan Staf (PPS) masih kurang dilaksanakan di sekolah. Adakah persepsi Ketua Panitia Mata Pelajaran (KPMP) terhadap PPS mempengaruhi kelancaran petaksanaan PPS di sekolah? Kajian ini bertujuan menjawab persoalan di atas di sekolah-sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Model kerangka konseptual kajian ini adalah bertandaskan kepada anggapan bahawa pelaksanaan PPS yang efektif bergantung kepada empat faktor iaitu: keperluan PPS; sokongan sumber manusia; proses pengendalian dan kemudahan bahan, tempat dan masa. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklum balas daripada sampel kajian yang terdiri daripada 52 orang KPMP sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa KPMP mempunyai persepsi yang positif terhadap PPS. Bagaimanapun, mereka masih kurang berpuas hati dengan pelaksanaan PPS setakat ini. KPMP kurang yakin untuk mengendalikan PPS dan melakukannya dengan rasa terpaksa. KPMP berpersepsi bahawa pihak pengurusan sekolah kurang menyokong pengendalian PPS. KPMP berasa tidak perlu mengambil kira keperluan guru semasa merangka PPS, namun aktiviti PPS perlu dibincangkan semasa mesyuarat panitia. Kebanyakan KPMP berpandangan bahawa masa pengendalian PPS pada masa kini kurang sesuai. Bagaimanapun KPMP berperdapat PPS dapat meningkatkan pengetahuan guru dan guru dapat mempraktikkannya semasa menjalankan tugas sebagai guru. KPMP juga berpendapat ahli panitia mempunyai pandangan yang tinggi kepada PPS. Dapatan kajian juga mendapati tidak wujud hubungan linear yang signifikan di antara persepsi KPMP dengan kadar pelaksanaan PPS. tidak terdapat juga perbezaan yang signifikan di antara persepsi KPMP terhadap PPS berdasarkan tempoh memegang jawatan sebagai KPMP dan jantina. Bagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan di antara persepsi KPMP temadap PPS berdasarkan tempoh perkhidmatan. Melalui kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk meningkatkan lagi pelaksanaan PPS. Di antaranya ialah pihak pengurusan sekolah harus memberi sokongan kepada PPS dengan menyediakan kemudahan bahan, fizikal serta kewangan, dan Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pendidikan perlu memperuntukkan I Professional Days' kepada sekolah untuk mengendalikan PPS.