Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli

Program Perkembangan Staf (PPS) masih kurang dilaksanakan di sekolah. Adakah persepsi Ketua Panitia Mata Pelajaran (KPMP) terhadap PPS mempengaruhi kelancaran petaksanaan PPS di sekolah? Kajian ini bertujuan menjawab persoalan di atas di sekolah-sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Model...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Joniwod Goduis
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17508/1/Persepsi%20ketua%20panitia%20mata%20pelajaran.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17508
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.175082017-11-20T02:16:04Z Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli 2004 Joniwod Goduis LB Theory and practice of education Program Perkembangan Staf (PPS) masih kurang dilaksanakan di sekolah. Adakah persepsi Ketua Panitia Mata Pelajaran (KPMP) terhadap PPS mempengaruhi kelancaran petaksanaan PPS di sekolah? Kajian ini bertujuan menjawab persoalan di atas di sekolah-sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Model kerangka konseptual kajian ini adalah bertandaskan kepada anggapan bahawa pelaksanaan PPS yang efektif bergantung kepada empat faktor iaitu: keperluan PPS; sokongan sumber manusia; proses pengendalian dan kemudahan bahan, tempat dan masa. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklum balas daripada sampel kajian yang terdiri daripada 52 orang KPMP sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa KPMP mempunyai persepsi yang positif terhadap PPS. Bagaimanapun, mereka masih kurang berpuas hati dengan pelaksanaan PPS setakat ini. KPMP kurang yakin untuk mengendalikan PPS dan melakukannya dengan rasa terpaksa. KPMP berpersepsi bahawa pihak pengurusan sekolah kurang menyokong pengendalian PPS. KPMP berasa tidak perlu mengambil kira keperluan guru semasa merangka PPS, namun aktiviti PPS perlu dibincangkan semasa mesyuarat panitia. Kebanyakan KPMP berpandangan bahawa masa pengendalian PPS pada masa kini kurang sesuai. Bagaimanapun KPMP berperdapat PPS dapat meningkatkan pengetahuan guru dan guru dapat mempraktikkannya semasa menjalankan tugas sebagai guru. KPMP juga berpendapat ahli panitia mempunyai pandangan yang tinggi kepada PPS. Dapatan kajian juga mendapati tidak wujud hubungan linear yang signifikan di antara persepsi KPMP dengan kadar pelaksanaan PPS. tidak terdapat juga perbezaan yang signifikan di antara persepsi KPMP terhadap PPS berdasarkan tempoh memegang jawatan sebagai KPMP dan jantina. Bagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan di antara persepsi KPMP temadap PPS berdasarkan tempoh perkhidmatan. Melalui kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk meningkatkan lagi pelaksanaan PPS. Di antaranya ialah pihak pengurusan sekolah harus memberi sokongan kepada PPS dengan menyediakan kemudahan bahan, fizikal serta kewangan, dan Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pendidikan perlu memperuntukkan I Professional Days' kepada sekolah untuk mengendalikan PPS. 2004 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17508/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17508/1/Persepsi%20ketua%20panitia%20mata%20pelajaran.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Joniwod Goduis
Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli
description Program Perkembangan Staf (PPS) masih kurang dilaksanakan di sekolah. Adakah persepsi Ketua Panitia Mata Pelajaran (KPMP) terhadap PPS mempengaruhi kelancaran petaksanaan PPS di sekolah? Kajian ini bertujuan menjawab persoalan di atas di sekolah-sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Model kerangka konseptual kajian ini adalah bertandaskan kepada anggapan bahawa pelaksanaan PPS yang efektif bergantung kepada empat faktor iaitu: keperluan PPS; sokongan sumber manusia; proses pengendalian dan kemudahan bahan, tempat dan masa. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklum balas daripada sampel kajian yang terdiri daripada 52 orang KPMP sekolah menengah di Daerah Tamparuli, Sabah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa KPMP mempunyai persepsi yang positif terhadap PPS. Bagaimanapun, mereka masih kurang berpuas hati dengan pelaksanaan PPS setakat ini. KPMP kurang yakin untuk mengendalikan PPS dan melakukannya dengan rasa terpaksa. KPMP berpersepsi bahawa pihak pengurusan sekolah kurang menyokong pengendalian PPS. KPMP berasa tidak perlu mengambil kira keperluan guru semasa merangka PPS, namun aktiviti PPS perlu dibincangkan semasa mesyuarat panitia. Kebanyakan KPMP berpandangan bahawa masa pengendalian PPS pada masa kini kurang sesuai. Bagaimanapun KPMP berperdapat PPS dapat meningkatkan pengetahuan guru dan guru dapat mempraktikkannya semasa menjalankan tugas sebagai guru. KPMP juga berpendapat ahli panitia mempunyai pandangan yang tinggi kepada PPS. Dapatan kajian juga mendapati tidak wujud hubungan linear yang signifikan di antara persepsi KPMP dengan kadar pelaksanaan PPS. tidak terdapat juga perbezaan yang signifikan di antara persepsi KPMP terhadap PPS berdasarkan tempoh memegang jawatan sebagai KPMP dan jantina. Bagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan di antara persepsi KPMP temadap PPS berdasarkan tempoh perkhidmatan. Melalui kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk meningkatkan lagi pelaksanaan PPS. Di antaranya ialah pihak pengurusan sekolah harus memberi sokongan kepada PPS dengan menyediakan kemudahan bahan, fizikal serta kewangan, dan Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pendidikan perlu memperuntukkan I Professional Days' kepada sekolah untuk mengendalikan PPS.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Joniwod Goduis
author_facet Joniwod Goduis
author_sort Joniwod Goduis
title Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli
title_short Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli
title_full Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli
title_fullStr Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli
title_full_unstemmed Persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah Daerah Tamparuli
title_sort persepsi ketua panitia mata pelajaran terhadap program perkembangan staf di sekolah menengah daerah tamparuli
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2004
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17508/1/Persepsi%20ketua%20panitia%20mata%20pelajaran.pdf
_version_ 1747836449438302208