Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains berdasarkan jantina pelajar yang berada di Gred 8 di Malaysia dan Singapura. Disamping itu juga kajian ini dibuat untuk membuat perbandingan pencapaian sains serta domain kognitif sains ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Erlyanah Murillah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17514/1/Hubungan%20antara%20pencapaian%20domain%20kognitif.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17514
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.175142017-11-20T02:16:24Z Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011 2014 Erlyanah Murillah LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains berdasarkan jantina pelajar yang berada di Gred 8 di Malaysia dan Singapura. Disamping itu juga kajian ini dibuat untuk membuat perbandingan pencapaian sains serta domain kognitif sains berdasarkan jantina di kedua-dua negara tersebut. Keputusan pencapaian sains dan pencapaian domain kognitif sains bagi kajian ini adalah berdasarkan data TIMSS 2011. Seramai 5733 orang pelajar Malaysia yang terdiri daripada 2809 orang pelajar lelaki dan 2924 orang pelajar perempuan manakala seramai 5927 orang pelajar Singapura yang terdiri daripada 3023 orang pelajar lelaki dan 2904 orang pelajar perempuan yang mengambil bahagian dalam penilaian TIMSS 2011. Data TIMSS 2011 dianalisis dengan menggunakan perisian lEA-IDB Analyzer versi 3.1.11 dengan menggunakan kaedah deskriptif, korelasi dan regrasi. Melalui analisis data, dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian sains serta pencapaian domain kognitif sains bagi pelajar-pelajar di Singapura adalah lebih tinggi berbanding Malaysia. Selain itu juga terdapat perbezaan yang signifikan dalam kedua-dua pencapaian tersebut berdasarkan jantina. Kajian ini juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang positif tetapi sangat lemah antara kedua-dua pencapaian tersebut dan tidak mempengaruhi prestasi antara satu sama lain. Diakhir kajian ini, terdapat beberapa cadangan untuk membantu meningkatkan pencapaian sains dan pencapaian domain kognitif sains dikalangan pelajar. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17514/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17514/1/Hubungan%20antara%20pencapaian%20domain%20kognitif.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Erlyanah Murillah
Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains berdasarkan jantina pelajar yang berada di Gred 8 di Malaysia dan Singapura. Disamping itu juga kajian ini dibuat untuk membuat perbandingan pencapaian sains serta domain kognitif sains berdasarkan jantina di kedua-dua negara tersebut. Keputusan pencapaian sains dan pencapaian domain kognitif sains bagi kajian ini adalah berdasarkan data TIMSS 2011. Seramai 5733 orang pelajar Malaysia yang terdiri daripada 2809 orang pelajar lelaki dan 2924 orang pelajar perempuan manakala seramai 5927 orang pelajar Singapura yang terdiri daripada 3023 orang pelajar lelaki dan 2904 orang pelajar perempuan yang mengambil bahagian dalam penilaian TIMSS 2011. Data TIMSS 2011 dianalisis dengan menggunakan perisian lEA-IDB Analyzer versi 3.1.11 dengan menggunakan kaedah deskriptif, korelasi dan regrasi. Melalui analisis data, dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian sains serta pencapaian domain kognitif sains bagi pelajar-pelajar di Singapura adalah lebih tinggi berbanding Malaysia. Selain itu juga terdapat perbezaan yang signifikan dalam kedua-dua pencapaian tersebut berdasarkan jantina. Kajian ini juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang positif tetapi sangat lemah antara kedua-dua pencapaian tersebut dan tidak mempengaruhi prestasi antara satu sama lain. Diakhir kajian ini, terdapat beberapa cadangan untuk membantu meningkatkan pencapaian sains dan pencapaian domain kognitif sains dikalangan pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Erlyanah Murillah
author_facet Erlyanah Murillah
author_sort Erlyanah Murillah
title Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011
title_short Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011
title_full Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011
title_fullStr Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011
title_full_unstemmed Hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis TIMSS 2011
title_sort hubungan antara pencapaian domain kognitif sains dengan pencapaian sains mengikut jantina: satu analisis timss 2011
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17514/1/Hubungan%20antara%20pencapaian%20domain%20kognitif.pdf
_version_ 1747836450180694016