Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang

Program Transisi dilaksanakan bertujuan membantu murid menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah dan rutin pembelajaran pada tahun pertama persekolahan. Perancangan aktiviti serta penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian penting pada peringkat ini kerana ia akan memberi kesan kepada p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Eka Noorul Azwani Darwin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/1/Penggunaan%20modul%20transisi%20Pendidikan%20Islam.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17610
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.176102017-11-23T04:58:26Z Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang 2013 Eka Noorul Azwani Darwin LC Special aspects of education Program Transisi dilaksanakan bertujuan membantu murid menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah dan rutin pembelajaran pada tahun pertama persekolahan. Perancangan aktiviti serta penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian penting pada peringkat ini kerana ia akan memberi kesan kepada personaliti, pembentukan tingkah laku malah prestasi pelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui secara mendalam penggunaan Modul Transisi Pendidikan Islam di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang.P endekatan" mixed method' laitu gabungan kajian kualitatif dan kuantitatif telah digunakan berdasarkan reka bentuk Penerokaan Berturutan bagi memperolehi data yang diperlukan. Kajian kes dilaksanakan pada fasa pertama dengan membuat pemerhatian temubual dan analisis dokumen berkaitan untuk mengetahui kaedah dan kesan penggunaan modul. Seorang guru telah dipilih sebagai peserta kajian ini bagi memperolehi penilaian terhadap kesesuaian dan ciri-ciri modul dari aspek reka bentuk dan isi kandungan. Hasil pemerhatian dan temubual telah dianalisis dan ditranskripsikan berdasarkan nota lapangan dan rakaman audio video mendapati bahawa penggunaan modul ini adalah sesuai serta membantu guru dan murid dalam tempoh pembelajaran transisi. Kesahihan data dilakukan melalui kaedah triangulasi pelbagai sumber dan pengesahan peserta kajian. Bagi mengukuhkan lagi dapatan mengenai penilaian guru terhadap ciri-ciri modul, maklum balas diperolehi daripada 101 responden yang telah dipilih melalui persampelan rawak mudah dilaksanakan dan ditadbir menggunakan borang soal selidik yang mempunyai nilai kebolehpercayaan Alfa Cronback keseluruhan 0 .942. Program perisian SPSS versi 21 digunakan untuk menganalisis data berdasarkan statistik deskriptif dan inferensi. Keputusan ujian korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara reka bentuk (r=. 903, p<. 01) dan aspek isi kandungan (r=. 930, p<. 01) dengan kesesuaian penggunan modul. Selaras dengan dapatan itu, beberapa cadangan juga telah dikemukakan untuk penambah baikan pembinaan modul. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/1/Penggunaan%20modul%20transisi%20Pendidikan%20Islam.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Eka Noorul Azwani Darwin
Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
description Program Transisi dilaksanakan bertujuan membantu murid menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah dan rutin pembelajaran pada tahun pertama persekolahan. Perancangan aktiviti serta penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian penting pada peringkat ini kerana ia akan memberi kesan kepada personaliti, pembentukan tingkah laku malah prestasi pelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui secara mendalam penggunaan Modul Transisi Pendidikan Islam di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang.P endekatan" mixed method' laitu gabungan kajian kualitatif dan kuantitatif telah digunakan berdasarkan reka bentuk Penerokaan Berturutan bagi memperolehi data yang diperlukan. Kajian kes dilaksanakan pada fasa pertama dengan membuat pemerhatian temubual dan analisis dokumen berkaitan untuk mengetahui kaedah dan kesan penggunaan modul. Seorang guru telah dipilih sebagai peserta kajian ini bagi memperolehi penilaian terhadap kesesuaian dan ciri-ciri modul dari aspek reka bentuk dan isi kandungan. Hasil pemerhatian dan temubual telah dianalisis dan ditranskripsikan berdasarkan nota lapangan dan rakaman audio video mendapati bahawa penggunaan modul ini adalah sesuai serta membantu guru dan murid dalam tempoh pembelajaran transisi. Kesahihan data dilakukan melalui kaedah triangulasi pelbagai sumber dan pengesahan peserta kajian. Bagi mengukuhkan lagi dapatan mengenai penilaian guru terhadap ciri-ciri modul, maklum balas diperolehi daripada 101 responden yang telah dipilih melalui persampelan rawak mudah dilaksanakan dan ditadbir menggunakan borang soal selidik yang mempunyai nilai kebolehpercayaan Alfa Cronback keseluruhan 0 .942. Program perisian SPSS versi 21 digunakan untuk menganalisis data berdasarkan statistik deskriptif dan inferensi. Keputusan ujian korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara reka bentuk (r=. 903, p<. 01) dan aspek isi kandungan (r=. 930, p<. 01) dengan kesesuaian penggunan modul. Selaras dengan dapatan itu, beberapa cadangan juga telah dikemukakan untuk penambah baikan pembinaan modul.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Eka Noorul Azwani Darwin
author_facet Eka Noorul Azwani Darwin
author_sort Eka Noorul Azwani Darwin
title Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
title_short Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
title_full Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
title_fullStr Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
title_full_unstemmed Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
title_sort penggunaan modul transisi pendidikan islam tahun satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah penampang
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/1/Penggunaan%20modul%20transisi%20Pendidikan%20Islam.pdf
_version_ 1747836452632264704