Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diuk...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Carnelia Rasin@ Antonia Rosin
格式: Thesis
語言:English
出版: 2012
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diukur dari aspek pendapatan, pekerjaan, perbincangan, penyeliaan dan komunikasi ibubapa di rumah. Pencapaian akademik pelajar merujuk kepada keputusan peperiksaan penggal kedua. Kajian ini menggunakan soalselidik sebagai instrument kajian dengan kesahan dan kebolehpercayaan ialah 0.912 (Nilai pekali kebolehpercayaana lpha). Data-datak ajian dikumpul dan dianalisis menggunakan 'Stalisticai Package For Social Science" (SPSS). Hasil kajian mendapati tahap sosio ekonomi ibubapa ialah (min=1.53) iaitu sederhana manakala tahap penglibatan ibubapa di rumah ialah (min=3.28) iaitu sederhana. Terdapat hubungan yang signifikan antara SSE dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar (r=436, p=000, p<0.01). Terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibubapa dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar iaitu (r=395, p=000, p<0.01). Penemuan kajian ini mendapati status sosio ekonomi dan penglibatan ibubapa merupakan faktor penting yang berkaitan dengan pencapaian akademik. Tumpuan harus diberikan kepada penglibatan ibubapa di rumah secara khusus