Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.17624 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.176242017-11-23T05:14:19Z Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar 2013 Abdul Rahman Lamjan Ali LB Theory and practice of education QC Physics Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar yang diajar menggunakan Koswer Pengajaran dan kumpulan yang diajar menggunakan cara tradisional. Kajian ini melibatkan 61 orang pelajar tingkatan empat aliran Sains tulen di salah sebuah sekolah pinggir bandar di Kota Kinabalu yang mengambil mata pelajaran Fzik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 soalan pencapaian berbentuk objektif dengan empat pilihan jawapan dan 33 item soal selidik yang dibina berasaskan skala likert 5 mata. Soalan objektif dibina bagi melihat perbezaan skor pencapaian kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Soalan tersebut juga digunakan untuk melihat perbezaan min markah pelajar lelaki dan min markah pelajar perempuan dalam kumpulan rawatan yang sama. Begitu juga perbezaan min markah sebelum dan selepas menggunakan perisian Fzik yang dijalankan secara pra ujian dan pasca ujian. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah yang diperolehi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Juga terdapat perbezaan yang signifikan antara min markah yang diperolehi oleh pelajar lelaki dengan min markah yang diperolehi oleh pelajar perempuan. Semua hasil kajian ini diperolehi berdasarkan ujian-t sating tak bersandaran. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education QC Physics |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education QC Physics Abdul Rahman Lamjan Ali Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar |
description |
Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap
Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk
kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan
skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar yang diajar
menggunakan Koswer Pengajaran dan kumpulan yang diajar menggunakan cara
tradisional. Kajian ini melibatkan 61 orang pelajar tingkatan empat aliran Sains tulen
di salah sebuah sekolah pinggir bandar di Kota Kinabalu yang mengambil mata
pelajaran Fzik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 soalan pencapaian
berbentuk objektif dengan empat pilihan jawapan dan 33 item soal selidik yang
dibina berasaskan skala likert 5 mata. Soalan objektif dibina bagi melihat perbezaan
skor pencapaian kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Soalan tersebut juga
digunakan untuk melihat perbezaan min markah pelajar lelaki dan min markah
pelajar perempuan dalam kumpulan rawatan yang sama. Begitu juga perbezaan min
markah sebelum dan selepas menggunakan perisian Fzik yang dijalankan secara pra
ujian dan pasca ujian. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan
bagi min markah yang diperolehi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Juga
terdapat perbezaan yang signifikan antara min markah yang diperolehi oleh pelajar
lelaki dengan min markah yang diperolehi oleh pelajar perempuan. Semua hasil
kajian ini diperolehi berdasarkan ujian-t sating tak bersandaran. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdul Rahman Lamjan Ali |
author_facet |
Abdul Rahman Lamjan Ali |
author_sort |
Abdul Rahman Lamjan Ali |
title |
Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik
terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_short |
Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik
terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_full |
Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik
terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_fullStr |
Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik
terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik
terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_sort |
kesan penggunaan koswer pengajaran fizik
terhadap pencapaian dan minat pelajar |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf |
_version_ |
1747836453861195776 |