Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelaja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita
interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun
dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap
perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman
Bahasa Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Sejumlah 50
orang menjadi sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan
ekspenmen (25 orang pelajar) menggunakan perisian kursus cerita interaktif dan
kumpulan kawalan (25 orang pelajar) menggunakan kaedah pengajaran tradisional.
Satu set soalan ujian pra bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia berkenaan tajuk-tajuk
"Titisan air, "Musang yang bijak; 'Arnab menakutkan harimau ; dan 'Ibu ayam
yang degil; telah diberi kepada kedua-dua kumpulan tersebut sebelum mengikuti sesi
pembelajaran bertujuan untuk menentukan pengetahuan sedia ada mereka. Selepas
kedua-dua kumpulan ini mengikuti sesi pembelajaran mengikut kaedah yang
ditetapkan, murid-mund diberi satu set soalan ujian pasca sebagai ujian pencapaian.
Soal selidik dibenkan kepada kumpulan eksperimen untuk meninjau persepsi
penggunaan perisian kursus cerita interaktif. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan
ujian-t sampel tak bersandar untuk memastikan sama ada terdapat perbezaan yang
signifikan bagi min pencapaian kefahaman, morfologi dan sintaksis antara kumpulan
eksperimen dan kawalan dalam ujian pra dan pasca. Analisis ujian-t menunjukkan
penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman
bacaan menunjukkan perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman( t =
4.790, p<. 05), morfologi (t = 7.489, p<. 05) dan sintaksis (t = 4.289, p<. 05). Mund
juga amat bersetuju penggunaan perisian kursus cerita interaktif menarik dalam
pembelajaran Bahasa Malaysia dengan purata persetujuan 82.2 %. |
---|