Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua

Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Malani Peter Limpas
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17628
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.176282017-11-23T05:14:23Z Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua 2013 Malani Peter Limpas LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman Bahasa Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Sejumlah 50 orang menjadi sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan ekspenmen (25 orang pelajar) menggunakan perisian kursus cerita interaktif dan kumpulan kawalan (25 orang pelajar) menggunakan kaedah pengajaran tradisional. Satu set soalan ujian pra bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia berkenaan tajuk-tajuk "Titisan air, "Musang yang bijak; 'Arnab menakutkan harimau ; dan 'Ibu ayam yang degil; telah diberi kepada kedua-dua kumpulan tersebut sebelum mengikuti sesi pembelajaran bertujuan untuk menentukan pengetahuan sedia ada mereka. Selepas kedua-dua kumpulan ini mengikuti sesi pembelajaran mengikut kaedah yang ditetapkan, murid-mund diberi satu set soalan ujian pasca sebagai ujian pencapaian. Soal selidik dibenkan kepada kumpulan eksperimen untuk meninjau persepsi penggunaan perisian kursus cerita interaktif. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan ujian-t sampel tak bersandar untuk memastikan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman, morfologi dan sintaksis antara kumpulan eksperimen dan kawalan dalam ujian pra dan pasca. Analisis ujian-t menunjukkan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan menunjukkan perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman( t = 4.790, p<. 05), morfologi (t = 7.489, p<. 05) dan sintaksis (t = 4.289, p<. 05). Mund juga amat bersetuju penggunaan perisian kursus cerita interaktif menarik dalam pembelajaran Bahasa Malaysia dengan purata persetujuan 82.2 %. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Malani Peter Limpas
Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman Bahasa Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Sejumlah 50 orang menjadi sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan ekspenmen (25 orang pelajar) menggunakan perisian kursus cerita interaktif dan kumpulan kawalan (25 orang pelajar) menggunakan kaedah pengajaran tradisional. Satu set soalan ujian pra bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia berkenaan tajuk-tajuk "Titisan air, "Musang yang bijak; 'Arnab menakutkan harimau ; dan 'Ibu ayam yang degil; telah diberi kepada kedua-dua kumpulan tersebut sebelum mengikuti sesi pembelajaran bertujuan untuk menentukan pengetahuan sedia ada mereka. Selepas kedua-dua kumpulan ini mengikuti sesi pembelajaran mengikut kaedah yang ditetapkan, murid-mund diberi satu set soalan ujian pasca sebagai ujian pencapaian. Soal selidik dibenkan kepada kumpulan eksperimen untuk meninjau persepsi penggunaan perisian kursus cerita interaktif. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan ujian-t sampel tak bersandar untuk memastikan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman, morfologi dan sintaksis antara kumpulan eksperimen dan kawalan dalam ujian pra dan pasca. Analisis ujian-t menunjukkan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan menunjukkan perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman( t = 4.790, p<. 05), morfologi (t = 7.489, p<. 05) dan sintaksis (t = 4.289, p<. 05). Mund juga amat bersetuju penggunaan perisian kursus cerita interaktif menarik dalam pembelajaran Bahasa Malaysia dengan purata persetujuan 82.2 %.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Malani Peter Limpas
author_facet Malani Peter Limpas
author_sort Malani Peter Limpas
title Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_short Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_full Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_fullStr Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_full_unstemmed Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_sort kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan bahasa malaysia tahun dua
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf
_version_ 1747836454699008000