Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat

Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan r...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Mohd Syaharyzan Mohd Saad
格式: Thesis
語言:English
出版: 2005
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/1/Hubungan%20Status%20Sosioekonomi.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan responden untuk menjawab soal selidik yang telah disediakan. Dalam tesis ini, pekerjaan ibubapa, tahap pendidikan ibubapa dan perbelanjaan bulanan bagi tujuan pendidikan akan mewakili status sosioekonomi ibubapa.M anakalas okongani bubapat erdiri dari 6 unsur yang utama iaitu kelengkapan pembelajaran dirumah, kelas tambahan, pemberian ganjaran, perbelanjaan ke sekolah, harapan terhadap anak dan penglibatan ibubapa di sekolah. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara status sosioekonomi ibubapa dengan pencapaian akademik, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian dan status sosioekonomi ibubapa dengan sokongan ibubapa terhadap pembelajaran. Dapatan penyelidikan ini diharapkan dapat membantu dan memberi sumbangan dalam membangunkan pendidikan di daerah Kudat.