Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan r...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English |
出版: |
2005
|
主题: | |
在线阅读: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/1/Hubungan%20Status%20Sosioekonomi.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi
ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar
tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini,
seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan responden untuk menjawab
soal selidik yang telah disediakan. Dalam tesis ini, pekerjaan ibubapa, tahap pendidikan
ibubapa dan perbelanjaan bulanan bagi tujuan pendidikan akan mewakili status
sosioekonomi ibubapa.M anakalas okongani bubapat erdiri dari 6 unsur yang utama iaitu
kelengkapan pembelajaran dirumah, kelas tambahan, pemberian ganjaran, perbelanjaan
ke sekolah, harapan terhadap anak dan penglibatan ibubapa di sekolah. Dapatan kajian
menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara status sosioekonomi ibubapa
dengan pencapaian akademik, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan
pencapaian dan status sosioekonomi ibubapa dengan sokongan ibubapa terhadap
pembelajaran. Dapatan penyelidikan ini diharapkan dapat membantu dan memberi
sumbangan dalam membangunkan pendidikan di daerah Kudat. |
---|