Hubungan tret personaliti dengan bidang kerjaya dalam pentaksiran psikometrik
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti adakah terdapat hubungan antara Tret Personaliti dengan Bidang Kerjaya beracuankan Teori Kerjaya Holland yang dijadikan asas instrumen perlaksanaan Pentaksiran Psikometrik dalam Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) sebagai sub komponen. Satu set soal selidik...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17673/1/Hubungan%20tret%20personaliti%20dengan%20bidang.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti adakah terdapat hubungan antara Tret
Personaliti dengan Bidang Kerjaya beracuankan Teori Kerjaya Holland yang
dijadikan asas instrumen perlaksanaan Pentaksiran Psikometrik dalam Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS) sebagai sub komponen. Satu set soal selidik dengan nilai
kebolehpercayaan Alpha Cronbach 0.956 bagi Tret Personaliti dan 0.926 bagi
Bidang Kerjaya telah diedarkan untuk populasi 1680 murid sekolah-sekolah harian
di Wilayah Persekutuan Labuan. 400 naskah soal selidik diedar dan hanya 312
dapat dikutip semula. Dari bilangan 200 responden yang Iengkap hanya 132
sahaja yang layak mewakili populasi kajian dijadikan sampel. Subjek kajian terdiri
daripada murid tingkatan empat di tujuh buah sekolah harian. Dapatan data
analisis statistik Korelasi Pearson dengan menggunakan SPSS versi 21, kajian
menunjukkan Tret Personaliti dengan Bidang Kerjaya mempunyai aras hubungan
positif signifikan, yang berupaya dijadikan bukti kukuh periunya pengurusan dan
perancangan memilih kerjaya murid dilaksanakan di sekolah-sekolah
menggunakan data Tret Personaliti bagi setiap murid secara congruence atau
keserasian. Implikasi dapatan keseluruhan kajian akan menyumbang informasi
berguna berkaitan hubungan Tret Personaliti dengan Bidang Kerjaya terutama
kepada kalangan kaunselor sekolah, pengurus sekolah, ibubapa dan murid |
---|