Hubungan gaya pengajaran dan motivasi dengan pencapaian LINUS daerah Sandakan
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan gaya pengajaran dan motivasi dengan pencapaian murid LINUS di daerah Sandakan. Kajian ini terdiri daripada 250 orang sampel guru daripada 66 buah sekolah rendah di daerah Sandakan yang dipilih melalui proses rawak berstrata. Kajian ini adalah kajian...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17704/1/Hubungan%20gaya%20pengajaran%20dan%20motivasi.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan gaya pengajaran dan motivasi dengan pencapaian murid LINUS di daerah Sandakan. Kajian ini terdiri daripada 250 orang sampel
guru daripada 66 buah sekolah rendah di daerah Sandakan yang dipilih melalui proses rawak berstrata. Kajian ini adalah kajian tinjauan yang menggunakan kaedah soal selidik
iaitu Inventori Gaya pengajaran Grasha (1996) dan QMAT (A Questionaire Measure of Individual Differences in Achieving Tendency). Analisis data dijalankan melalui penggunaan Program IBM SPSS Statistics 21 Full. Analisis deskriptif seperti skor min telah digunakan bersama analisis inferens seperti korelasi bagi mendapatkan data kajian. Secara
keseluruhanya, hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan diantara gaya pengajaran dan motivasi terhadap pencapaian LINUS di daerah Sandakan.
Beberapa cadangan untuk penambahbaikan telah dikemukakan antaranya kajian yang melibatkan guru - guru yang bukan terlibat dalam program LINUS sebagai responden, meluaskan skop kajian ke daerah lain di Sabah dan membandingkan gaya pengajaran guru dan motivasi di Bandar dan luar Bandar. |
---|