Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan

Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru( ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan( PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competencein the Educational Assessment of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zakiah Noordin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20instrumen.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17735
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.177352017-12-06T05:49:28Z Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan 2016 Zakiah Noordin LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru( ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan( PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competencein the Educational Assessment of Students( STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential ltem Functioning- GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan clan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20instrumen.pdf text en public phd Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Zakiah Noordin
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
description Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru( ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan( PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competencein the Educational Assessment of Students( STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential ltem Functioning- GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan clan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
author Zakiah Noordin
author_facet Zakiah Noordin
author_sort Zakiah Noordin
title Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
title_short Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
title_full Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
title_fullStr Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
title_full_unstemmed Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
title_sort pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20instrumen.pdf
_version_ 1747836463285796864