Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran....
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English English |
منشور في: |
2009
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/2/FULLTEXT.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-ums-ep.18687 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.186872024-02-20T02:21:45Z Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran 2009 Anasari Paulus Rinsa LB Theory and practice of education Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran. Keutamaan dalam kajian IN adalah tinjauan persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua dad aspek perancanganp, engelolaan,p enyeliaand an penilian. Satu set soal selidik yang mengandungi 40 Item telah digunakan dalam kajian IN. Set soal selidik ini perlu dijawab oleh semua responden yang dipilih secara rawak di sekolah-sekolah berkenaan. Seramai 97 orang responden yang telah menjawab soal selidik tersebut. Sekolah-sekolahy ang terlibat dalam kajian IN adalah SMK Badin, SM St. John, SMK Tamparull, SMK Sri Nangka dan SMK Tun Fuad Stephen, Kiulu. Kajian ini mendapati bahawa pengetua sekolah memainkan peranan yang penting sebagal perancang yang terbaik, mempunyal kebolehan dan berjaya melaksanakan semua perancangan, penyeiiaan, penilalan clan pengelolaan dalam apa jua aktiviti di sekolah masingmasing. Secara keseluruhannya dapatan dad kajian ini bahawa persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua adalah di tahap sederhana iaitu skor min tahap persepsi ialah M=2.34 - 3.67. 2009 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Anasari Paulus Rinsa Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran |
description |
Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran. Keutamaan dalam kajian IN adalah tinjauan persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua dad aspek perancanganp, engelolaan,p enyeliaand an penilian. Satu set soal selidik yang mengandungi 40 Item telah digunakan dalam kajian IN. Set soal selidik ini perlu dijawab oleh semua responden yang dipilih secara rawak di sekolah-sekolah berkenaan. Seramai 97 orang responden yang telah menjawab soal selidik tersebut. Sekolah-sekolahy ang terlibat dalam kajian IN adalah SMK Badin, SM St. John, SMK Tamparull, SMK Sri Nangka dan SMK Tun Fuad Stephen, Kiulu. Kajian ini mendapati bahawa pengetua sekolah memainkan peranan yang penting sebagal perancang yang terbaik, mempunyal kebolehan dan berjaya melaksanakan semua perancangan, penyeiiaan, penilalan clan pengelolaan dalam apa jua aktiviti di sekolah masingmasing. Secara keseluruhannya dapatan dad kajian ini bahawa persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua adalah di tahap sederhana iaitu skor min tahap persepsi ialah M=2.34 - 3.67. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Anasari Paulus Rinsa |
author_facet |
Anasari Paulus Rinsa |
author_sort |
Anasari Paulus Rinsa |
title |
Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran |
title_short |
Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran |
title_full |
Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran |
title_fullStr |
Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran |
title_full_unstemmed |
Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran |
title_sort |
persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah tuaran |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2009 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1794022673804689408 |