Hubungan penilaian prestasi dengan komitmen kerja dan motivasi guru
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara penilaian prestasi dengan komitmen kerja dan motivasi guru di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Sebanyak enam buah sekolah yang terlibat dalam kajian in!. Sampel kajian terdiri daripada 248 orang guru. Kajian ini merupakan satu kaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18695/1/Hubungan%20penilaian%20prestasi%20dengan%20komitmen.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara penilaian prestasi
dengan komitmen kerja dan motivasi guru di sekolah menengah di daerah Kota
Kinabalu. Sebanyak enam buah sekolah yang terlibat dalam kajian in!. Sampel
kajian terdiri daripada 248 orang guru. Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif
dengan menggunakan reka bentuk tinjauan. Data kajian dikutip melalui soal selidik
yang mengandungi 40 item. Data dianalisis dengan menggunakan perisian
Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) for Windows Versi 18.0. Dapatan
dilaporkan dalam bentuk statistik deskriptif seperti kekerapan, peratusan, min dan
sisihan piawai dan statistik inferensi seperti Ujian-t, ANOVA satu hala dan Korelasi
Pearson-r. Keputusan Ujian-t yang dilakukan menunjukkan terdapat perbezaan
yang signifikan antara penilaian prestasi berdasarkan jantina. Analisis ANOVA satu
hala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam penilaian
prestasi berdasarkan jawatan dan tempoh perkhidmatan. Manakala Ujian Korelasi
Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan sederhana antara
penilaian prestasi dengan komitmen kerja dan terdapat hubungan yang signifikan
dan kuat antara penilaian prestasi dengan motivasi guru. Kajian ini juga
membentangkan beberapa cadangan kepada penggubal dasar, pengetua, dan
pentadbir sekolah untuk menambahbaik pengurusan penilaian prestasi bagi
membantu guru-guru untuk lebih komited dan bermotivasi dalam tugas ke arah
kecemerlangan organisasi pendidikan. |
---|