Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membac...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga
kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas
sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang
bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca
dapat difahami. Bagi mengkaji kecenderungan minat membaca dalam kalangan
pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif.
Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi sebagai
satu cara pengolahan penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena
minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah kawasan pedalaman. Penyelidik
telah menemubual limabelas orang pelajar tingkatan 4 dan lima orang guru mata
pelajaran melalui temubual individu, temubual kumpulan fokus dan analisis
dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang dijalankan, penyelidik
telah dapat mengenal pasti beberapa perkara seperti tujuan membaca pelajar,
faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti membaca, dan halangan kepada aktiviti
membaca dalam kalangan pelajar. Hasil keputusan kajian menunjukkan
kebanyakkan pelajar membaca bagi persediaan peperiksaaan berdasarkan Model
Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn. |
---|