Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau

Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembeiajaran pelajar dengan motivasi. Kajian ini melibatkan seramai 270 orang responden yang terdiri daripada 119 orang lelaki dan 151 orang perempuan pelajar lingkatan 6 (prauniversiti), sekitar daerah Tawau, Sabah. Statistik deskriptif iaitu peratusan, m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Junaidi Tolin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18704/1/Hubungan%20antara%20gaya%20pembelajaran.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18704
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.187042018-02-09T07:00:13Z Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau 2013 Junaidi Tolin LB Theory and practice of education Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembeiajaran pelajar dengan motivasi. Kajian ini melibatkan seramai 270 orang responden yang terdiri daripada 119 orang lelaki dan 151 orang perempuan pelajar lingkatan 6 (prauniversiti), sekitar daerah Tawau, Sabah. Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk analisis taburan. Manakala statistik inferensi iaitu analisis korelasi" pearson, digunakan untuk menunjukkan hubungan pembolehubah gaya pembelajaran pelajar dengan motivasi. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala likert lima mata bagi mengukur tiga kategori gaya pembelajaran dan skala empat mata bagi mengukur motivasi pelajar. Tiga kategorl gaya pembelajaran oleh model VAK adalah kategori visual, auditori dan kinestetik. Dua aspek motivasi pelajar adalah intrinsik dan ekstrinsik. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.922. Dapatan kajian mendapati gaya pembelajaran bagi kategori auditors (skor min 3.90, SP = 0.879) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh responden kajian. Kategori yang kedua adalah gaya pembelajaran kategori kinestetik (skor min 3.84, SP = 0.869), diikuti ketiga ialah gaya pembelajaran kategori visual (min 3.48, SP = 0.978). Hasil ujian korelasi menunjukkan bahawa terdapatnya hubungan yang siginifikan, antara gaya pembelajaran pelajar dengan motivasi s( r = 0.270, p=0.000) pada aras signifikan a =0.05. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18704/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18704/1/Hubungan%20antara%20gaya%20pembelajaran.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Junaidi Tolin
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
description Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembeiajaran pelajar dengan motivasi. Kajian ini melibatkan seramai 270 orang responden yang terdiri daripada 119 orang lelaki dan 151 orang perempuan pelajar lingkatan 6 (prauniversiti), sekitar daerah Tawau, Sabah. Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk analisis taburan. Manakala statistik inferensi iaitu analisis korelasi" pearson, digunakan untuk menunjukkan hubungan pembolehubah gaya pembelajaran pelajar dengan motivasi. Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala likert lima mata bagi mengukur tiga kategori gaya pembelajaran dan skala empat mata bagi mengukur motivasi pelajar. Tiga kategorl gaya pembelajaran oleh model VAK adalah kategori visual, auditori dan kinestetik. Dua aspek motivasi pelajar adalah intrinsik dan ekstrinsik. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.922. Dapatan kajian mendapati gaya pembelajaran bagi kategori auditors (skor min 3.90, SP = 0.879) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh responden kajian. Kategori yang kedua adalah gaya pembelajaran kategori kinestetik (skor min 3.84, SP = 0.869), diikuti ketiga ialah gaya pembelajaran kategori visual (min 3.48, SP = 0.978). Hasil ujian korelasi menunjukkan bahawa terdapatnya hubungan yang siginifikan, antara gaya pembelajaran pelajar dengan motivasi s( r = 0.270, p=0.000) pada aras signifikan a =0.05.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Junaidi Tolin
author_facet Junaidi Tolin
author_sort Junaidi Tolin
title Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
title_short Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
title_full Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
title_fullStr Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
title_full_unstemmed Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
title_sort hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah tawau
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18704/1/Hubungan%20antara%20gaya%20pembelajaran.pdf
_version_ 1747836486256951296