Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah
Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan tahap stres guru-guru Pendidikan Khas terhadap iklim kerja sekolah dan pengurusan bilik darjah Pendidikan Khas. Instrumen kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah borang soal selidik yang mengandungi 45 item. Prosedur kajian dijalankan...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English |
出版: |
2013
|
主題: | |
在線閱讀: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/2/FULLTEXT.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-ums-ep.18722 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.187222023-10-02T06:54:32Z Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah 2013 Jenny M. Milin LB Theory and practice of education Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan tahap stres guru-guru Pendidikan Khas terhadap iklim kerja sekolah dan pengurusan bilik darjah Pendidikan Khas. Instrumen kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah borang soal selidik yang mengandungi 45 item. Prosedur kajian dijalankan ke atas semua guru-guru Pendidikan Khas Daerah Penampang dan Kota Kinabalu secara bertujuan iaitu hanya guru-guru Pendidikan Khas Sekolah Rendah sahaja dan tidak termasuk Penolong Pembantu Murid Pendidikan Khas. Sampel kajian adalah seramai 70 orang. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif (min), inferensi (Ujian-t, ANOVA satu-hala dan Pekali Korelasi Pearson). Hasil kajian menunjukkan wujudnya hubungan positif yang sederhana (r = 0.488, p< 0.01) antara pembolehubahik lim kerja dengan tahap stres guru-guru dan terdapat hubungan yang kuat (r = 0.600, p< 0.01) antara pembolehubah pengurusan bilik darjah dengan tahap stres guru. Diharapkan makiumat yang diperolehi daripada hasil kajian ini dapat membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dalam merancang dan mereka bentuk program bagi mengatasi masalah stres dalam kalangan guru-guru Pendidikan Khas Daerah Penampang dan Kota Kinabalu ke arah meningkatkan mutu perkhidmatan profesion perguruan. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Jenny M. Milin Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
description |
Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan tahap stres guru-guru
Pendidikan Khas terhadap iklim kerja sekolah dan pengurusan bilik darjah
Pendidikan Khas. Instrumen kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah
borang soal selidik yang mengandungi 45 item. Prosedur kajian dijalankan ke atas
semua guru-guru Pendidikan Khas Daerah Penampang dan Kota Kinabalu secara
bertujuan iaitu hanya guru-guru Pendidikan Khas Sekolah Rendah sahaja dan tidak
termasuk Penolong Pembantu Murid Pendidikan Khas. Sampel kajian adalah
seramai 70 orang. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif
(min), inferensi (Ujian-t, ANOVA satu-hala dan Pekali Korelasi Pearson). Hasil
kajian menunjukkan wujudnya hubungan positif yang sederhana (r = 0.488, p<
0.01) antara pembolehubahik lim kerja dengan tahap stres guru-guru dan terdapat
hubungan yang kuat (r = 0.600, p< 0.01) antara pembolehubah pengurusan bilik
darjah dengan tahap stres guru. Diharapkan makiumat yang diperolehi daripada
hasil kajian ini dapat membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dalam
merancang dan mereka bentuk program bagi mengatasi masalah stres dalam
kalangan guru-guru Pendidikan Khas Daerah Penampang dan Kota Kinabalu ke
arah meningkatkan mutu perkhidmatan profesion perguruan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Jenny M. Milin |
author_facet |
Jenny M. Milin |
author_sort |
Jenny M. Milin |
title |
Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
title_short |
Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
title_full |
Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
title_fullStr |
Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
title_sort |
hubungan tahap stres guru-guru pendidikan khas terhadap iklim kerja dan pengurusan bilik darjah sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18722/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1783727535378399232 |