Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran

Tujuan utama kajian adalah untuk mengenalpasti hubungan antara profesionalisme Guru pemulihan khas dengan pelaksanaan Program Pemulihan Khas dan dalam masa yang sama pemboleh ubah peramal elemen profesionalisme guru juga digunakan bagi mengenal pasti pengaruh elemen sikap, kemahiran dan pengetah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Masriah Hj Mastul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18724/1/Hubungan%20antara%20profesionalisme.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18724
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.187242018-02-09T07:00:02Z Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran 2013 Masriah Hj Mastul LB Theory and practice of education Tujuan utama kajian adalah untuk mengenalpasti hubungan antara profesionalisme Guru pemulihan khas dengan pelaksanaan Program Pemulihan Khas dan dalam masa yang sama pemboleh ubah peramal elemen profesionalisme guru juga digunakan bagi mengenal pasti pengaruh elemen sikap, kemahiran dan pengetahuan, efikasi dan beban tugas terhadap keberkesanan pelaksanaan program pemulihan khas di daerah Tuaran. Kajian tinjauan ini melibatkan sampel guru pemulihan khas di 73 buah sekolah. Sampel dipilih menerusi persampelan bertujuan dan kutipan data melalui Soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan SPSS vesi 16.0. Penganalisisan data secara statistik diskriptif yang menggunakan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai, manakala data inferensi menggunakan pengujian Korelasi Pearson dan Regresi Pelbagai Stepwise untuk menguji hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikana ntara elemenp rofesionalismeg uru pemulihank has dengan pelaksanaan Program Pemulihan khas, elemen sikap (r=. 688, p<. 001), elemen kemahiran dan pengetahuan (r=. 632, p<. 001), elemen efikasi (r=. 627, p<. 627) dan elemen beban tugas (r=. 273, P<. 005). Justeru dapatan ini menjelaskan semakin tinggi tahap elemen profesionalisme guru pemulihan khas semakin meningkat dan berkesan pelaksanaan program pemulihan khas menjana kecemerlangan sifar pemulihan. Melalui analisis regrasi pula, didapati elemen pemboleh ubah peramal yang menyumbang 60.4 peratus kepada perubahan dalam pelaksanaan Program Pemulihan Khas ialah sikap, efikasi dan beban tugas. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18724/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18724/1/Hubungan%20antara%20profesionalisme.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Masriah Hj Mastul
Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
description Tujuan utama kajian adalah untuk mengenalpasti hubungan antara profesionalisme Guru pemulihan khas dengan pelaksanaan Program Pemulihan Khas dan dalam masa yang sama pemboleh ubah peramal elemen profesionalisme guru juga digunakan bagi mengenal pasti pengaruh elemen sikap, kemahiran dan pengetahuan, efikasi dan beban tugas terhadap keberkesanan pelaksanaan program pemulihan khas di daerah Tuaran. Kajian tinjauan ini melibatkan sampel guru pemulihan khas di 73 buah sekolah. Sampel dipilih menerusi persampelan bertujuan dan kutipan data melalui Soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan SPSS vesi 16.0. Penganalisisan data secara statistik diskriptif yang menggunakan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai, manakala data inferensi menggunakan pengujian Korelasi Pearson dan Regresi Pelbagai Stepwise untuk menguji hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikana ntara elemenp rofesionalismeg uru pemulihank has dengan pelaksanaan Program Pemulihan khas, elemen sikap (r=. 688, p<. 001), elemen kemahiran dan pengetahuan (r=. 632, p<. 001), elemen efikasi (r=. 627, p<. 627) dan elemen beban tugas (r=. 273, P<. 005). Justeru dapatan ini menjelaskan semakin tinggi tahap elemen profesionalisme guru pemulihan khas semakin meningkat dan berkesan pelaksanaan program pemulihan khas menjana kecemerlangan sifar pemulihan. Melalui analisis regrasi pula, didapati elemen pemboleh ubah peramal yang menyumbang 60.4 peratus kepada perubahan dalam pelaksanaan Program Pemulihan Khas ialah sikap, efikasi dan beban tugas.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Masriah Hj Mastul
author_facet Masriah Hj Mastul
author_sort Masriah Hj Mastul
title Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
title_short Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
title_full Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
title_fullStr Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
title_full_unstemmed Hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
title_sort hubungan antara profesionalisme guru dengan pelaksanaan program pemulihan khas di sekolah rendah daerah tuaran
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18724/1/Hubungan%20antara%20profesionalisme.pdf
_version_ 1747836487231078400