Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau

Tujuan kajian ini dijalankana dalah untuk membincangkan persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar di beberapa buah sekolah rendah di Zon Dalit, Keningau. Seramai 5 orang guru-guru yang terdiri daripada penolong kanan, ketua bidang, ketua panitia atau guru-guru yang berkhidmat di sekolah r...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sherzuin Mujik
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/1/Persepsi%20guru%20terhadap.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18725
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.187252018-02-09T07:00:08Z Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau 2013 Sherzuin Mujik LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini dijalankana dalah untuk membincangkan persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar di beberapa buah sekolah rendah di Zon Dalit, Keningau. Seramai 5 orang guru-guru yang terdiri daripada penolong kanan, ketua bidang, ketua panitia atau guru-guru yang berkhidmat di sekolah rendah Zon Dalit, Keningau telah dipilih untuk dijadikan sampel kajian. Kaedah kajian yang digunakan lalah kualitatif yang menggunakan kaedah temubual, pemerhatian serta analisis dokumen dalam mengumpul data. Dapatan kajlan menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang paling banyak dipraktikkan lalah gaya kepimpinan demokratik. Gaya kepimpinan demokratik menjadi lebih berkesan sekiranya diamalkan bersama dengan gaya kepimpinan autokratik. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/1/Persepsi%20guru%20terhadap.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Sherzuin Mujik
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
description Tujuan kajian ini dijalankana dalah untuk membincangkan persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar di beberapa buah sekolah rendah di Zon Dalit, Keningau. Seramai 5 orang guru-guru yang terdiri daripada penolong kanan, ketua bidang, ketua panitia atau guru-guru yang berkhidmat di sekolah rendah Zon Dalit, Keningau telah dipilih untuk dijadikan sampel kajian. Kaedah kajian yang digunakan lalah kualitatif yang menggunakan kaedah temubual, pemerhatian serta analisis dokumen dalam mengumpul data. Dapatan kajlan menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang paling banyak dipraktikkan lalah gaya kepimpinan demokratik. Gaya kepimpinan demokratik menjadi lebih berkesan sekiranya diamalkan bersama dengan gaya kepimpinan autokratik.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Sherzuin Mujik
author_facet Sherzuin Mujik
author_sort Sherzuin Mujik
title Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
title_short Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
title_full Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
title_fullStr Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
title_sort persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon dalit, keningau
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/1/Persepsi%20guru%20terhadap.pdf
_version_ 1747836487471202304