Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau
Tujuan kajian ini dijalankana dalah untuk membincangkan persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar di beberapa buah sekolah rendah di Zon Dalit, Keningau. Seramai 5 orang guru-guru yang terdiri daripada penolong kanan, ketua bidang, ketua panitia atau guru-guru yang berkhidmat di sekolah r...
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English |
منشور في: |
2013
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/1/Persepsi%20guru%20terhadap.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-ums-ep.18725 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.187252018-02-09T07:00:08Z Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau 2013 Sherzuin Mujik LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini dijalankana dalah untuk membincangkan persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar di beberapa buah sekolah rendah di Zon Dalit, Keningau. Seramai 5 orang guru-guru yang terdiri daripada penolong kanan, ketua bidang, ketua panitia atau guru-guru yang berkhidmat di sekolah rendah Zon Dalit, Keningau telah dipilih untuk dijadikan sampel kajian. Kaedah kajian yang digunakan lalah kualitatif yang menggunakan kaedah temubual, pemerhatian serta analisis dokumen dalam mengumpul data. Dapatan kajlan menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang paling banyak dipraktikkan lalah gaya kepimpinan demokratik. Gaya kepimpinan demokratik menjadi lebih berkesan sekiranya diamalkan bersama dengan gaya kepimpinan autokratik. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/1/Persepsi%20guru%20terhadap.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Sherzuin Mujik Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau |
description |
Tujuan kajian ini dijalankana dalah untuk membincangkan persepsi guru terhadap
gaya kepimpinan guru besar di beberapa buah sekolah rendah di Zon Dalit,
Keningau. Seramai 5 orang guru-guru yang terdiri daripada penolong kanan, ketua
bidang, ketua panitia atau guru-guru yang berkhidmat di sekolah rendah Zon Dalit,
Keningau telah dipilih untuk dijadikan sampel kajian. Kaedah kajian yang
digunakan lalah kualitatif yang menggunakan kaedah temubual, pemerhatian serta
analisis dokumen dalam mengumpul data. Dapatan kajlan menunjukkan bahawa
gaya kepimpinan yang paling banyak dipraktikkan lalah gaya kepimpinan
demokratik. Gaya kepimpinan demokratik menjadi lebih berkesan sekiranya
diamalkan bersama dengan gaya kepimpinan autokratik. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Sherzuin Mujik |
author_facet |
Sherzuin Mujik |
author_sort |
Sherzuin Mujik |
title |
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau |
title_short |
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau |
title_full |
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau |
title_fullStr |
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau |
title_full_unstemmed |
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon Dalit, Keningau |
title_sort |
persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar: satu kajian kes di sekolah rendah zon dalit, keningau |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18725/1/Persepsi%20guru%20terhadap.pdf |
_version_ |
1747836487471202304 |