Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan
pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS,
Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28
pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi dan
menggunakanin strumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukurs ikap dari
tiga aspek. Tiga aspek dalam soal selidik ialah emosi, komitmen serta berwawasan.
Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.784. Dapatan kajian
mendapati sikap dari ketiga-tiga aspek tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5
iaitu komitmen dengan nilai min 3.97, sikap emosi dengan nilai min 4.22 serta sikap
berwawasan dengan nilai minnya 4.00. Keseluruhannya, pelajar KYS mempunyai
sikap komitmen, emosi serta berwawasan yang baik terhadap pembelajaran.
Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik di
antara pelajar perempuan dan lelaki DKM KYS. Kajian juga telah menemui bahawa
sikap komitmen dan berwawasan mempunyai hubungan yang signifikan dengan
pencapaian akademik pelajar DKM, tetapi sebaliknya bagi sikap emosi. Di samping
itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi pencapaian
akademik pelajar DKM KYS. |
---|