Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan

Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi d...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Steven Charles Albert
格式: Thesis
语言:English
出版: 2013
主题:
在线阅读:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi dan menggunakanin strumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukurs ikap dari tiga aspek. Tiga aspek dalam soal selidik ialah emosi, komitmen serta berwawasan. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.784. Dapatan kajian mendapati sikap dari ketiga-tiga aspek tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5 iaitu komitmen dengan nilai min 3.97, sikap emosi dengan nilai min 4.22 serta sikap berwawasan dengan nilai minnya 4.00. Keseluruhannya, pelajar KYS mempunyai sikap komitmen, emosi serta berwawasan yang baik terhadap pembelajaran. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik di antara pelajar perempuan dan lelaki DKM KYS. Kajian juga telah menemui bahawa sikap komitmen dan berwawasan mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar DKM, tetapi sebaliknya bagi sikap emosi. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi pencapaian akademik pelajar DKM KYS.