Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi d...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English |
出版: |
2013
|
主題: | |
在線閱讀: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-ums-ep.18729 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.187292018-02-09T07:00:12Z Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan 2013 Steven Charles Albert LC Special aspects of education Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi dan menggunakanin strumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukurs ikap dari tiga aspek. Tiga aspek dalam soal selidik ialah emosi, komitmen serta berwawasan. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.784. Dapatan kajian mendapati sikap dari ketiga-tiga aspek tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5 iaitu komitmen dengan nilai min 3.97, sikap emosi dengan nilai min 4.22 serta sikap berwawasan dengan nilai minnya 4.00. Keseluruhannya, pelajar KYS mempunyai sikap komitmen, emosi serta berwawasan yang baik terhadap pembelajaran. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik di antara pelajar perempuan dan lelaki DKM KYS. Kajian juga telah menemui bahawa sikap komitmen dan berwawasan mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar DKM, tetapi sebaliknya bagi sikap emosi. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi pencapaian akademik pelajar DKM KYS. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Steven Charles Albert Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan |
description |
Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan
pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS,
Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28
pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi dan
menggunakanin strumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukurs ikap dari
tiga aspek. Tiga aspek dalam soal selidik ialah emosi, komitmen serta berwawasan.
Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.784. Dapatan kajian
mendapati sikap dari ketiga-tiga aspek tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5
iaitu komitmen dengan nilai min 3.97, sikap emosi dengan nilai min 4.22 serta sikap
berwawasan dengan nilai minnya 4.00. Keseluruhannya, pelajar KYS mempunyai
sikap komitmen, emosi serta berwawasan yang baik terhadap pembelajaran.
Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik di
antara pelajar perempuan dan lelaki DKM KYS. Kajian juga telah menemui bahawa
sikap komitmen dan berwawasan mempunyai hubungan yang signifikan dengan
pencapaian akademik pelajar DKM, tetapi sebaliknya bagi sikap emosi. Di samping
itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi pencapaian
akademik pelajar DKM KYS. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Steven Charles Albert |
author_facet |
Steven Charles Albert |
author_sort |
Steven Charles Albert |
title |
Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah
cawangan Kepayan |
title_short |
Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah
cawangan Kepayan |
title_full |
Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah
cawangan Kepayan |
title_fullStr |
Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah
cawangan Kepayan |
title_full_unstemmed |
Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah
cawangan Kepayan |
title_sort |
hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program diploma sistem maklumat tahun akhir di kolej yayasan sabah
cawangan kepayan |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf |
_version_ |
1747836488204156928 |