Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan

Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi d...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Steven Charles Albert
格式: Thesis
語言:English
出版: 2013
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-ums-ep.18729
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.187292018-02-09T07:00:12Z Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan 2013 Steven Charles Albert LC Special aspects of education Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi dan menggunakanin strumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukurs ikap dari tiga aspek. Tiga aspek dalam soal selidik ialah emosi, komitmen serta berwawasan. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.784. Dapatan kajian mendapati sikap dari ketiga-tiga aspek tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5 iaitu komitmen dengan nilai min 3.97, sikap emosi dengan nilai min 4.22 serta sikap berwawasan dengan nilai minnya 4.00. Keseluruhannya, pelajar KYS mempunyai sikap komitmen, emosi serta berwawasan yang baik terhadap pembelajaran. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik di antara pelajar perempuan dan lelaki DKM KYS. Kajian juga telah menemui bahawa sikap komitmen dan berwawasan mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar DKM, tetapi sebaliknya bagi sikap emosi. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi pencapaian akademik pelajar DKM KYS. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Steven Charles Albert
Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
description Kajian ini mengkaji hubungan sikap (komitmen, emosi dan berwawasan) dengan pencapaian akademik pelajar Diploma Sistem Maklumat Tahun Akhir di KYS, Cawangan Kepayan. Kajian ini melibatkan 92 responden yang terdiri daripada 28 pelajar lelaki dan 64 pelajar perempuan. Kajian ini berbentuk korelasi dan menggunakanin strumen soal selidik dengan skala Likert bagi mengukurs ikap dari tiga aspek. Tiga aspek dalam soal selidik ialah emosi, komitmen serta berwawasan. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.784. Dapatan kajian mendapati sikap dari ketiga-tiga aspek tersebut mencatatkan nilai min melebihi 3.5 iaitu komitmen dengan nilai min 3.97, sikap emosi dengan nilai min 4.22 serta sikap berwawasan dengan nilai minnya 4.00. Keseluruhannya, pelajar KYS mempunyai sikap komitmen, emosi serta berwawasan yang baik terhadap pembelajaran. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik di antara pelajar perempuan dan lelaki DKM KYS. Kajian juga telah menemui bahawa sikap komitmen dan berwawasan mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar DKM, tetapi sebaliknya bagi sikap emosi. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi pencapaian akademik pelajar DKM KYS.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Steven Charles Albert
author_facet Steven Charles Albert
author_sort Steven Charles Albert
title Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
title_short Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
title_full Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
title_fullStr Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
title_full_unstemmed Hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program Diploma Sistem Maklumat tahun akhir di Kolej Yayasan Sabah cawangan Kepayan
title_sort hubungan sikap dengan pencapaian akademik pelajar program diploma sistem maklumat tahun akhir di kolej yayasan sabah cawangan kepayan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18729/1/Hubungan%20sikap%20dengan.pdf
_version_ 1747836488204156928