Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
Penyelidikan berfokus kepada kepemimpinan pentadbir iaitu pengetua dan ketua bidang terhadap aspek iklim pengajaran dan pembelajaran. Penyelidikan turut melihat perbezaan persepsi dalam kalangan respond en berkaitan kepemimpinan pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan fakt...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18741/1/Hubungan%20kepemimpinan%20pentadbir%20.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Penyelidikan berfokus kepada kepemimpinan pentadbir iaitu pengetua dan ketua
bidang terhadap aspek iklim pengajaran dan pembelajaran. Penyelidikan turut
melihat perbezaan persepsi dalam kalangan respond en berkaitan kepemimpinan
pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan faktor jantina
responden, pengalaman mengajar dan bilangan pelajar sekolah. Kerangka kajian
yang digunakan adalah berasaskan Model Kepimpinan Pengajaran oleh Halingger
dan Murphy (1985). Selain itu, data pula diperoleh melalui Soal selidik Principal
Instructional Management Rating Scale (PIMRS). Seramai 164 guru daripada enam
buah sekolah menengah luar bandar sekitar Daerah Semporna telah dipilih sebagai
responden. Data juga dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik
inferens menerusi program SPSS Versi 10. Dapatan kajian menunjukkan bahawa
pengetua dan ketua bidang kerap melaksanakan peranan kepemimpinan
pengajaran di sekolah menengah iuar bandar. Dalam kepemimpinan ini, pengetua
lebih mengutamakan aspek penjagaan masa pengajaran bagi menyokong iklim
pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Manakala, ketua bidang pula
menekankan aspek menggalakkan kehadiran bagi mewujudkan iklim pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Dapatan turut memperlihatkan bahawa tidak
terdapat perbezaan yang signifikan dalam persepsi guru terhadap kepemimpinan
pengetua terhadap jantina dan pengalaman mengajar responden. Namun, wujud
perbezaan yang signifikan antara kepemimpinan pengetua terhadap iklim
pengajaran dan pembelajaran berdasarkan bilangan pelajar sekolah. |
---|