Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah

Penyelidikan berfokus kepada kepemimpinan pentadbir iaitu pengetua dan ketua bidang terhadap aspek iklim pengajaran dan pembelajaran. Penyelidikan turut melihat perbezaan persepsi dalam kalangan respond en berkaitan kepemimpinan pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan fakt...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Erni Lewa
Format: Thesis
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18741/1/Hubungan%20kepemimpinan%20pentadbir%20.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18741
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.187412018-02-08T02:35:45Z Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah 2009 Erni Lewa LB Theory and practice of education Penyelidikan berfokus kepada kepemimpinan pentadbir iaitu pengetua dan ketua bidang terhadap aspek iklim pengajaran dan pembelajaran. Penyelidikan turut melihat perbezaan persepsi dalam kalangan respond en berkaitan kepemimpinan pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan faktor jantina responden, pengalaman mengajar dan bilangan pelajar sekolah. Kerangka kajian yang digunakan adalah berasaskan Model Kepimpinan Pengajaran oleh Halingger dan Murphy (1985). Selain itu, data pula diperoleh melalui Soal selidik Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS). Seramai 164 guru daripada enam buah sekolah menengah luar bandar sekitar Daerah Semporna telah dipilih sebagai responden. Data juga dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferens menerusi program SPSS Versi 10. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengetua dan ketua bidang kerap melaksanakan peranan kepemimpinan pengajaran di sekolah menengah iuar bandar. Dalam kepemimpinan ini, pengetua lebih mengutamakan aspek penjagaan masa pengajaran bagi menyokong iklim pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Manakala, ketua bidang pula menekankan aspek menggalakkan kehadiran bagi mewujudkan iklim pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Dapatan turut memperlihatkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam persepsi guru terhadap kepemimpinan pengetua terhadap jantina dan pengalaman mengajar responden. Namun, wujud perbezaan yang signifikan antara kepemimpinan pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan bilangan pelajar sekolah. 2009 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18741/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18741/1/Hubungan%20kepemimpinan%20pentadbir%20.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Erni Lewa
Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
description Penyelidikan berfokus kepada kepemimpinan pentadbir iaitu pengetua dan ketua bidang terhadap aspek iklim pengajaran dan pembelajaran. Penyelidikan turut melihat perbezaan persepsi dalam kalangan respond en berkaitan kepemimpinan pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan faktor jantina responden, pengalaman mengajar dan bilangan pelajar sekolah. Kerangka kajian yang digunakan adalah berasaskan Model Kepimpinan Pengajaran oleh Halingger dan Murphy (1985). Selain itu, data pula diperoleh melalui Soal selidik Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS). Seramai 164 guru daripada enam buah sekolah menengah luar bandar sekitar Daerah Semporna telah dipilih sebagai responden. Data juga dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferens menerusi program SPSS Versi 10. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengetua dan ketua bidang kerap melaksanakan peranan kepemimpinan pengajaran di sekolah menengah iuar bandar. Dalam kepemimpinan ini, pengetua lebih mengutamakan aspek penjagaan masa pengajaran bagi menyokong iklim pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Manakala, ketua bidang pula menekankan aspek menggalakkan kehadiran bagi mewujudkan iklim pengajaran dan pembelajaran yang kondusif. Dapatan turut memperlihatkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam persepsi guru terhadap kepemimpinan pengetua terhadap jantina dan pengalaman mengajar responden. Namun, wujud perbezaan yang signifikan antara kepemimpinan pengetua terhadap iklim pengajaran dan pembelajaran berdasarkan bilangan pelajar sekolah.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Erni Lewa
author_facet Erni Lewa
author_sort Erni Lewa
title Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
title_short Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
title_full Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
title_fullStr Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
title_full_unstemmed Hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah Semporna, Sabah
title_sort hubungan kepemimpinan pentadbir dengan iklim pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah daerah semporna, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2009
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18741/1/Hubungan%20kepemimpinan%20pentadbir%20.pdf
_version_ 1747836489453010944