Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
Kajian ini adatah sebuah kajian tinjauan yang bertujuan mengenalpasti strategi-strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh pelajar Tingkatan Empat. Kajian ini juga cuba melihat hubungan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Ti...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18759/1/Strategi%20pembelajaran%20bahasa.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini adatah sebuah kajian tinjauan yang bertujuan mengenalpasti
strategi-strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh pelajar
Tingkatan Empat. Kajian ini juga cuba melihat hubungan tahap
penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa
Inggeris dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat. Di samping itu,
Kajian ini juga ingin melihat perbezaan penggunaan strategi
pembelajaran bahasa secara umum mengikut jantina dan juga jenis
sekolah iaitu di antara pelajar daripada Sekolah Menengah
Kebangasaan (SMK) dan Sekolah Menengah (SM) Saint. Seramai 180
sampel yang terdiri daripada 90 pelajar Tingkatan Empat dari SMK dan
juga 90 pelajar Tingkatan Empat dari SM. Instrumen utama kajian ini
adalah menggunakan soal selidik yang telah diadaptasi dari Strategy
Inventory for Language Learning (SILL) versi 7.0 (Oxford,1990) dan
juga Self-Report Strategy Questionnaire (Mohammed Amin,1996). Data
pencapaian Bahasa Inggeris pelajar adalah diperolehi dari tiga penilaian
Bahasa Inggeris iaitu pencapaian Bahasa Inggeris datam PMR 2005,
ujian bulan Bahasa Inggeris bagi bulan Januari dan Februari 2006.
Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, kekerapan,
peratus dan sisihan piawai bagi menerangkan pola jantina, pencapaian,
jenis sekolah dan penggunaan strategi pembelajaran bahasa. Strategi
pembelajaran kategori metakognitif didapati menjadi strategi yang
paling tinggi digunakan pelajar untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Bagi
melihat perbezaan dan hubungan di antara pembolehubah, ujian-t dan
Khi kuasa dua digunakan. Hasil kajian ini mendapati tidak terdapat
perbezaan yang signifikan di antara pelajar daripada SMK dan SM dari
segi kekerapan menggunakan strategi pembelajaran bahasa. Namun
begitu, hasil analisis telah mendapati wujudnya perbezaan yang
signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam menggunakan
strategi pembelajaran Bahasa Inggeris. Hasil kajian ini mendapati wujud
hubungan yang signifikan di antara tahap penggunaan strategi
pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris pelajar. |
---|