Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat

Kajian ini adatah sebuah kajian tinjauan yang bertujuan mengenalpasti strategi-strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh pelajar Tingkatan Empat. Kajian ini juga cuba melihat hubungan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Ti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yong, Wing Cheang
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18759/1/Strategi%20pembelajaran%20bahasa.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18759
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.187592018-02-09T07:00:38Z Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat 2006 Yong, Wing Cheang LB Theory and practice of education Kajian ini adatah sebuah kajian tinjauan yang bertujuan mengenalpasti strategi-strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh pelajar Tingkatan Empat. Kajian ini juga cuba melihat hubungan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat. Di samping itu, Kajian ini juga ingin melihat perbezaan penggunaan strategi pembelajaran bahasa secara umum mengikut jantina dan juga jenis sekolah iaitu di antara pelajar daripada Sekolah Menengah Kebangasaan (SMK) dan Sekolah Menengah (SM) Saint. Seramai 180 sampel yang terdiri daripada 90 pelajar Tingkatan Empat dari SMK dan juga 90 pelajar Tingkatan Empat dari SM. Instrumen utama kajian ini adalah menggunakan soal selidik yang telah diadaptasi dari Strategy Inventory for Language Learning (SILL) versi 7.0 (Oxford,1990) dan juga Self-Report Strategy Questionnaire (Mohammed Amin,1996). Data pencapaian Bahasa Inggeris pelajar adalah diperolehi dari tiga penilaian Bahasa Inggeris iaitu pencapaian Bahasa Inggeris datam PMR 2005, ujian bulan Bahasa Inggeris bagi bulan Januari dan Februari 2006. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, kekerapan, peratus dan sisihan piawai bagi menerangkan pola jantina, pencapaian, jenis sekolah dan penggunaan strategi pembelajaran bahasa. Strategi pembelajaran kategori metakognitif didapati menjadi strategi yang paling tinggi digunakan pelajar untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Bagi melihat perbezaan dan hubungan di antara pembolehubah, ujian-t dan Khi kuasa dua digunakan. Hasil kajian ini mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar daripada SMK dan SM dari segi kekerapan menggunakan strategi pembelajaran bahasa. Namun begitu, hasil analisis telah mendapati wujudnya perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam menggunakan strategi pembelajaran Bahasa Inggeris. Hasil kajian ini mendapati wujud hubungan yang signifikan di antara tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris pelajar. 2006 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18759/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18759/1/Strategi%20pembelajaran%20bahasa.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Yong, Wing Cheang
Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
description Kajian ini adatah sebuah kajian tinjauan yang bertujuan mengenalpasti strategi-strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh pelajar Tingkatan Empat. Kajian ini juga cuba melihat hubungan tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat. Di samping itu, Kajian ini juga ingin melihat perbezaan penggunaan strategi pembelajaran bahasa secara umum mengikut jantina dan juga jenis sekolah iaitu di antara pelajar daripada Sekolah Menengah Kebangasaan (SMK) dan Sekolah Menengah (SM) Saint. Seramai 180 sampel yang terdiri daripada 90 pelajar Tingkatan Empat dari SMK dan juga 90 pelajar Tingkatan Empat dari SM. Instrumen utama kajian ini adalah menggunakan soal selidik yang telah diadaptasi dari Strategy Inventory for Language Learning (SILL) versi 7.0 (Oxford,1990) dan juga Self-Report Strategy Questionnaire (Mohammed Amin,1996). Data pencapaian Bahasa Inggeris pelajar adalah diperolehi dari tiga penilaian Bahasa Inggeris iaitu pencapaian Bahasa Inggeris datam PMR 2005, ujian bulan Bahasa Inggeris bagi bulan Januari dan Februari 2006. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, kekerapan, peratus dan sisihan piawai bagi menerangkan pola jantina, pencapaian, jenis sekolah dan penggunaan strategi pembelajaran bahasa. Strategi pembelajaran kategori metakognitif didapati menjadi strategi yang paling tinggi digunakan pelajar untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Bagi melihat perbezaan dan hubungan di antara pembolehubah, ujian-t dan Khi kuasa dua digunakan. Hasil kajian ini mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar daripada SMK dan SM dari segi kekerapan menggunakan strategi pembelajaran bahasa. Namun begitu, hasil analisis telah mendapati wujudnya perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam menggunakan strategi pembelajaran Bahasa Inggeris. Hasil kajian ini mendapati wujud hubungan yang signifikan di antara tahap penggunaan strategi pembelajaran bahasa dengan pencapaian Bahasa Inggeris pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yong, Wing Cheang
author_facet Yong, Wing Cheang
author_sort Yong, Wing Cheang
title Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_short Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_full Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_fullStr Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_full_unstemmed Strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_sort strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian bahasa inggeris dalam kalangan pelajar tingkatan empat
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2006
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18759/1/Strategi%20pembelajaran%20bahasa.pdf
_version_ 1747836491439013888